[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I na tym polega rola terapeutów modelujących.Przypuszczam, że jak już zdobyliście się na to, żeby tu przyjechać, musicie byćdobrymi fachowcami i zapewne odnosicie w pracy sukcesy.Szanujemy wasze metody oraz umiejętności.Chcemy jedynie zaproponować wam nowe techniki, abyście mogliposzerzyć swój repertuar.Twierdzimy, że przez cały czas używacie wszystkich systemów.W określonymkontekście jeden z nich jest bardziej uświadamiany niż inne.Kiedy gimnastykujeciesię lub uprawiacie seks, zwiększa się wasza wrażliwość kinestetyczna.Natomiastkiedy czytacie książkę lub oglądacie film, w większym stopniu uświadamiacie sobiedoznania wzrokowe.Można mimo to przestawić się z jednego systemu na drugi.Istnieją wskazówki pozwalające zmienić strategię i używać różnych sekwencji.Niczego nie należy jednak robić na siłę.Znamy nawet strategie, dzięki którym można stać się osobą twórczą, którejdziałalność przybiera różnorodne formy.Pracujemy jako konsultanci w agencjireklamowej, gdzie  rozpracowujemy psychologicznie najbardziej twórcze osoby.Wyodrębniliśmy taką  twórczą strategię i nauczyliśmy innych, jak posługiwać sięnią na poziomie nieświadomym.Powstałe reklamy były w równym stopniuoryginalne, a każda okazała się unikatowa pod względem treści.A nawet jedna zosób, które uczyliśmy tej strategii, dokonała w niej zmiany na lepsze.Większość ludzi nie dysponuje dużą ilością strategii.Wykorzystują ciągle te same,nie dopasowując ich do określonych czynności, i dlatego pewne rzeczy robią dobrze,a inne zle.Przekonaliśmy się, że przeciętny człowiek posługuje się trzema lubczterema podstawowymi strategiami, natomiast osoby giętkie i elastyczne mają dodyspozycji nawet około dwunastu.Bez trudu można obliczyć, że ograniczającstrategię do czterech etapów, i tak otrzymamy ponad tysiąc możliwości!Twierdzimy z całą stanowczością, że jeżeli jakiś człowiek jest w stanie zrobićokreśloną rzecz, może to wykonać również każdy inny.Potrzebna jest tylko pomocosoby modelującej, która, mając pewne doświadczenie, umie zaobserwować, cowłaściwie robi jednostka utalentowana, a następnie tak to ułożyć, żebyś ty równieżmógł się tego nauczyć.Mężczyzna:- Przyszło mi na myśl, że celem prowadzonej przez was terapii nie jestuświadomienie czegoś pacjentowi, lecz ofiarowanie mu nowego wzoru reagowania,który będzie mógł wykorzystać, gdy zajdzie potrzeba.- Masz rację, jeżeli bierzesz pod uwagę także wybór nieświadomy.Przyjęliśmykilka założeń i jedno z nich uzasadnia wypowiedziane przez ciebie zdanie.Każdamożliwość wyboru jest lepsza niż jej brak.Mam na myśli zarówno wybór świadomy,jak i nieświadomy.Chyba wszyscy wiedzą, na czym polega wybór świadomy.Natomiast nieświadome dokonywanie wyborów na poziomie zachowania gwarantujeróżnorodność jego form, tak że każda z nich przynosi oczekiwany efekt.Jeżeli wjakiejś konkretnej powtarzającej się sytuacji za każdym razem reaguję inaczej izawsze uzyskuję pożądany wynik, to znaczy, że nieświadomie dokonuję wyboru.Natomiast jeżeli w tym samym kontekście zawsze reaguję jednakowo, a rezultatnie jest satysfakcjonujący, prawdopodobnie nie dokonałem wyboru.Najważniejszepytanie dotyczy problemu, jaka struktura wytwarza taki stan, w którym nie mawyboru.I co należy zrobić, aby ją zmienić.Przedstawimy wam kilka sposobów, którepozwolą rozwiązać takie problemy.Prezentowane tutaj informacje mają charakteruniwersalny dla gatunku ludzkiego, ale inni ludzie nie uświadamiają ich sobie. Informacje te funkcjonują jako narzędzia, których używacie w pracy z ludzmi.Chcącosiągnąć pozytywne efekty i wywołać pożądane zmiany, musicie zajmować sięprocesami nieświadomymi.Zwiadomość pacjenta spełnia już bowiem swoje zadanie.Uważajcie na takie słowa, jak  świadomy lub  nieświadomy - nie są one ścisłe.Stanowią tylko element opisu przydatny w kontekście tak zwanej zmianyterapeutycznej.Proces świadomy to taki, z którego zdajemy sobie sprawę w danymmomencie.Wszystko inne pozostaje nieświadome.Można oczywiście dokonać dokładniejszego rozróżnienia.Część danychnieświadomych jest dostępna w każdej chwili.Jeżeli zapytam:  Co dzieje się z twoimlewym uchem? , to dopiero w tym momencie przestawiasz wrażenia kinestetycznepłynące z lewego ucha - przedtem nie byłeś ich świadomy.Do informacji tego typumożna dotrzeć z łatwością.Pytając:  Jakiego koloru buty miała wychowawczyni wprzedszkolu, gdy byłeś tam po raz pierwszy? - wiem, że ta informacja też jest gdzieśprzechowywana, jednakże by do niej dotrzeć, trzeba poświęcić wiele czasu i energii.Materiał nieświadomy jest zatem dostępny w niejednakowym stopniu.Ktoś, kto zwraca się do was z prośbą o pomoc, mówi:  Chcę się zmienić.Cierpię,mam kłopoty.Chcę być inny niż jestem.Można przypuszczać, że osoba ta, pragnącrozwiązać swoje problemy, wypróbowała już bezskutecznie wszystkie świadomemożliwości.Toteż jeżeli chcecie działać efektywnie, musicie znać sposobykomunikacji, które pozwolą dotrzeć do nieświadomych zasobów pacjentów i ułatwićim dokonanie zmian.Ograniczenie się do zródeł świadomych oznacza angażowaniesię w długi, nudny i zapewne mało efektywny proces.Na tym seminarium w żaden sposób nie uda wam się - na poziomie świadomym -nadążyć za potokiem słów, który do was dociera.Jest to celowa próba przeładowaniawaszych świadomych zasobów.Zdajemy sobie sprawę, że uczenie się i wszelkiezmiany zachodzą na poziomie nieświadomym, dlatego też będziemy zwracać się dotej części waszych umysłów.Za dziewięćdziesiąt pięć procent uczenia się i zdolnościodpowiedzialny jest tak zwany nieświadomy umysł.Obejmuje on wszystko, z czegonie zdajecie sobie sprawy w danym momencie.Będę zwracał się do waszychnieświadomych umysłów, byście mogli zachować w nich wszystko, co się tu zdarzy,zwłaszcza te rzeczy, których nie opatrujemy wyraznym komentarzem.Dzięki temu,jak nam się wydaje, lepiej zrozumiecie pewne problemy, a być może wykorzystacierównież zdobyte tutaj umiejętności w pracy zawodowej.Jednocześnie na poziomieświadomym nastąpi pełny relaks i czerpanie zadowolenia z wszystkiego, co się tuzdarzy.Zapytacie teraz:  I co dalej? Zdobyliście już pewne doświadczenia widentyfikowaniu wskazówek docierania i systemów reprezentacji.Jak można teumiejętności wykorzystać?Można na przykład komunikować się na poziomie nieświadomym w taki sposób,że druga osoba nie zdaje sobie z tego sprawy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •