[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oko ludzkie może rozdzielić czarne i białe linie, jeśli kontrastpomiędzy nimi wynosi około 2%.Tak mała różnica jest znacznie poniżej ograniczeńkombinacji obiektyw - film.Zeiss użył wartości kontrastu równej 30% przy ustalaniurozdzielczości wysokorozdzielczych emulsji fotograficznych.Jeśli rozważymy teraz daneproducentów dotyczące rozdzielczości ich filmów przy kontraście 50% - przyjętym przezproducentów dla filmów ciągłotonowych, otrzymamy następujące wartości:2 Film ASA lpmm lpmm dlakontrastu 50%Copex/ Gigabit 12(40) 600 100Kodak Technical Pan 25/50 320 100Kodak T-Max 100 100 200 63Kodak T-Max 400 400 125 50Agfapan APX-25 25 200 80Agfacolor HDC Plus 400 130 45Kodak Ektar 25 25 200 80Fujichrome Velvia Pro 50 160 80Fujichrome Provia 100P 100 140 60Fujichrome Provia 400 400 125 40Fujichrome Astia 100 135 55Fujichrome Sensia II 200 125 50Fujichrome Sensia II 400 125 40Fujicolor Superia 400 400 100 50Fuji Professional 400 NPH 400 110 50Fuji NHG 800 Professional 800 100 45Kodak Ektachrome 64T 64 125 50Kodak Ektachrome 100 100 125 50Kodachrome 200 200 100 50Kodak Tri-X 400 100 50Konica Impresa Pro 50 130 80Konica SR-G Pro 160 100 50Widzimy tutaj o ile mniejsza jest praktyczna rozdzielczość podanych wysokorozdzielczychfilmów dla zastosowań fotograficznych.Granica czwarta - obiektywNajlepsze istniejące obiektywy Leiki potrafią uzyskiwać rozdzielczość teoretyczną około 450lpmm przy 5% kontraście.Dla kontrastu 30% oznacza to około 250 - 300 lpmm.Canon NewFD 1.4/50 ma odpowiednio 420 lpmm i 278 lpmm.Zeiss Planar 1.7/50 - odpowiednio 460lpmm i 290 lpmm.Musimy jednak wziąć pod uwagę, ze wartości podane powyżej są znówwartościami idealnymi.Najlepsza wartość uzyskana praktycznie wynosi 120 lpmm nanegatywie (za E.Putsem).Kodak sugeruje, ze dla wyzyskania w pełni rozdzielczości filmu,obiektyw powinien mieć około 3 razy większa rozdzielczość od negatywu.Poniższa tabelkapokazuje wyniki:3 Rozdzielczość (lpmm)filmu obiektywu całości50 100 3350 200 4050 400 4480 100 4480 200 5780 400 63100 100 71100 200 89100 400 97600 100 98600 600 425600 1800 569Większość obiektywów dostępnych obecnie na rynku ma rozdzielczość znacznie niższa niż100 lpmm dla kontrastu 30%.Widzimy wiec, ze maksymalna praktyczna rozdzielczość filmu,którą znalezliśmy wyżej - 100 lpmm i rozdzielczość przeciętnego konsumenckiego obiektywu- 100 lpmm (zoomy mają z zasady znacznie mniejszy kontrast stąd i niższą rozdzielczość.Zrednia statystyczna obiektywów typu zoom testowanych na Photodo daje około 50-60lpmm) ogranicza nas do około 70 lpmm, pozwalając w wyjątkowych wypadkach (najlepszyobiektyw + ultradobnoziarnisty film) osiągnąć około 90 lpmm.Oznacza to okołodziewięciokrotne powiększenie -- około 21x32 cm.Dodatek: dowód empiryczny :-)(za Shermanem i Schneiderem, Modern Photography 1978).Fotografowany był obiekt o wysokim kontraście, wiec wyniki dla "zwykłej" fotografii będągorsze o ok.1/3:Obiektyw nastawiony na f/4, nieskończoność, wartości rozdzielczości w lpmmObiektyw Pan X Tech Pan Kodachrome 25 #2483 MicroEktachrome (PCF)Summicron Leitz 2/50 88 96 86 102Nikon 1.8/50 88 96 82 100Canon 1.8/50 86 92 80 100Minolta 1.7/50 86 92 82 100Pentax 1.7/50 86 92 80 100Olympus 1.8/50 86 92 80 100Stanisław B.A.Stawowywatteau@box43.gnet.pl4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •