[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.1.h7-h6+ Kg7-h82.Gb3-e6!!Czarne poddaÅ‚y siÄ™.Pod biciem jest goniec czarnych, ale nie może odejść bo wtedy biaÅ‚e dajÄ… szacha na d4,a potem mata.GoÅ„ca nie można bronić pionem 2& d5 3.He5, ani hetmanem 2& He6 3.Hf8Hg8 4.Hf6.3) Pionowa falangaBywa tak, że do ostatniej linii maszeruje kilka pionów naraz.Aby stworzyć takÄ… falangÄ™pionów można oddać figurÄ™, a czasami nawet hetmana.Czeremisin - Czumak ZSRR 1975!Y!F!VLYY!YTNCD!MYUYCY!DY!Y!d!Ye!DCY!n!dDcY!YtdmcYuY!d!sY!YuY!k!D145.Czarne piony hetmaÅ„skiego skrzydÅ‚a sÄ… wysuniÄ™te bardzo daleko i stwarzajÄ… dużezagrożenie.Aby uzyskać falangÄ™ pionów, czarne decydujÄ… siÄ™ na poważne materialne ofiary.1.& c4:b32.Wc2:c6 b3:a23.Sf3-d2? &© Copyright by ARDEN S.C.154Wszelkie prawa zastrzeżone.%7Å‚aden fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.Lepsze byÅ‚o 3.Sg4, z silnym atakiem na czarnego króla.BiaÅ‚e szybko przerzucajÄ… figury naskrzydÅ‚o hetmaÅ„skie, aby zatrzymać piony czarnych.Jednak nastÄ™pujÄ… nowe ofiary, poktórych falanga czarnych pionów staje siÄ™ jeszcze bardziej dynamiczna.3.& Sd7-c5!4.Wc6:a6 Sc5:a65.Sd2-b3 Sa6-c56.Sb3:c5 Ge7:c57.Gh3-f1 b4-b38.Gf1-c4 Hd8-d4!!!Y!Y!VLYY!Y!YCD!!Y!YCY!DY!N!d!Ye!YmF!n!dDCY!Y!d!CY!Y!d!sY!YuY!k!D146.Z uwagi na silne piony, czarne mogÄ… pozwolić sobie nawet na ofiarÄ™ hetmana.9.Gc4:b3 a2-a1H10.Wd1:a1 Hd4:a1+11.Kg1-g2 Wf8-b812.Gf4:h6 Gc5:f213.Gh6-f4 Ha7-g1+14.Kg2-h3 Wb8:b315.Hh5-g5 Wb3:g3+BiaÅ‚e poddaÅ‚y siÄ™.Nieudana pozycja figurAktywna strona, wykorzystujÄ…c różne wady w ustawieniu figur przeciwnika, przeprowadzaofiarÄ™ aby z nadmiarem odzyskać materiaÅ‚.1) Podwójne uderzeniePoczÄ…tkujÄ…cy poznaje ten typ kombinacji w pierwszym etapie nauki.Jej motywem sÄ…geometryczne cechy w pozycji nieprzyjaciela pozwalajÄ…ce na jednoczesny atak dwóch lubwiÄ™cej figur i zdobycie jednej z nich.Kombinacje na temat podwójnego uderzenia, zwane też widÅ‚ami , mogÄ… wykonywaćwszystkie bierki, poczynajÄ…c od piona, a koÅ„czÄ…c na królu.© Copyright by ARDEN S.C.155Wszelkie prawa zastrzeżone.%7Å‚aden fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.Karpow - Sergiejewski Kujbyszew 1970!Y!V!Y!YY!Y!YCDCCKCNCSTYY!Y!Y!Y!!YcY!d!YY!s!Y!dccdlY!YmYY!Y!n!YuD147.1.c4-c5 &WidÅ‚y na króla i goÅ„ca.Jeżeli piona bije król czarnych, to 1& Kc5 2.Gf2 Kb4 3.Gb5prowadzi do nieuchronnego mata.Także zÅ‚e jest 2& Kc4 3.a3! i nie ma obrony przed grozbÄ…mata pionem b2 lub goÅ„cem na f1.1.& Gd6:c52.Sc3-a4+ Kb6-b53.Kc2-b3! &Grozi goniec f1 mat.Trzeba oddać jakość.3.& Wd8-d3+4.Ge1-c3 Wd3:c3+5.Sa4:c3 Kb5-a56.Sc3-a4 Gc5-f27.Wh1-c1BiaÅ‚e szybko wygraÅ‚y.2) ZÅ‚apanie figuryJedna ze stron okrąża swoimi figurami i pionami cennÄ… figurÄ™ nieprzyjaciela wymuszajÄ…cjej wymianÄ™ na sÅ‚abszÄ… figurÄ™.Karaklai%0Å„ - Beli mecz WÄ™gry - JugosÅ‚awia 1957EY!Y!VLYYTYeNCDC!YCY!Y!YYCY!D!Y!!d!YcY!YY!d!Y!Yc!Y!s!YcYY!n!Yuk!D148.1.& Ha8-c82.Hd8:e7 &Trzeba byÅ‚o zmienić hetmany.2.& f7-f6!BiaÅ‚e poddaÅ‚y siÄ™.Hetman zostaÅ‚ zÅ‚apany.Nie ma obrony przed grozbÄ… 3& Wf7.© Copyright by ARDEN S.C.156Wszelkie prawa zastrzeżone.%7Å‚aden fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.3) ZwiÄ…zanie figurZ wyjÄ…tkiem króla, wszystkie figury mogÄ… być zwiÄ…zane.Czasami korzystne jestpoÅ›wiÄ™cenie figury, a nawet dwóch, tylko po to by uzyskać zwiÄ…zanie figur nieprzyjaciela.!Y!Y!YUKYMY!Y!VC!YEY!S!YD!S!Y!Y!!Y!YCY!fYcs!YtY!cncYuY!Yk!Y!v!Y!D149.BiaÅ‚e oddaÅ‚y dwie wieże za skoczka, wykorzystujÄ…c zwiÄ…zanie czarnej wieży g7.1.Sc3:e4! Sc5:e42.We2:e4 Sf6:e43.We1:e4 Hc6:e44.Sf3-g5! &BiaÅ‚y skoczek wszedÅ‚ pod bicie zwiÄ…zanej wieży, grozi matem na f7 i przy okazji napadÅ‚ naczarnego hetmana.PróbujÄ…c utrzymać pozycjÄ™, czarne broniÄ… punktu f7.4.& He4-g6Ale wtedy nastÄ™puje koÅ„czÄ…ce uderzenie - ofiara hetmana.5.Hh4:h7+! Hg6:h76.Sf7#Gdy król nieprzyjaciela zostaje w centrum, dziaÅ‚anie goÅ„ców i wież prowadzi czÄ™sto dorozstrzygajÄ…cego zwiÄ…zania figur i nieodpartego ataku.Podobny matowy finaÅ‚,z wykorzystaniem jednoczesnego zwiÄ…zania dwóch figur, mógÅ‚ zdarzyć siÄ™ w poniższej partii.Kotow - KaÅ‚manok Moskwa 1936UYMFLY!VD!YTNCY!!D!YCY!YYmYCsCYC!Y!YtY!YY!Y!Y!f!cdcY!dcdY!kuv!Y!D150.Skoczek d7 jest zwiÄ…zany i biaÅ‚e energicznie wykorzystujÄ… ten fakt.1.Hg3-g7 Wh8-f82.Wd1:d5! &Otwiera liniÄ™ e i grozi kilkukrotnym biciem na d7, co da biaÅ‚ym decydujÄ…cÄ… przewagÄ™materialnÄ….Czarne muszÄ… zbić wieżę i pogodzić siÄ™ z otwarciem centralnej linii.2.& e6:d5© Copyright by ARDEN S.C.157Wszelkie prawa zastrzeżone.%7Å‚aden fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.Teraz nowa ofiara skoczka prowadzi do pozycji matowej.3.Se4-f6+ Ge7:f64.Se5-g6+ Ge6-e75.Hg7:f8#ZwiÄ…zane sÄ… skoczek d7 i goniec e7.ChcÄ™ zwrócić uwagÄ™ na jednÄ… okoliczność - Nie można oceniać zwiÄ…zania jako czegoÅ›nienaruszalnego.Czasami przeciwnik może kontruderzeniem zlikwidować zwiÄ…zaniei natychmiast zmienić przebieg walki na swojÄ… korzyść.4) PrzesÅ‚onaTemat przesÅ‚ony linii dziaÅ‚ania figur liniowych (hetman, wieża, goniec), wystÄ™puje bardzoczÄ™sto w kompozycji szachowej.Jednak praktyka szachowa też zna wiele efektownychprzesÅ‚on w partiach turniejowych.Mam nadziejÄ™, że analiza podobnych przykÅ‚adów pomożeczytelnikowi w rozszerzeniu swojej fantazji i wytrenowaniu gÅ‚Ä™bokiego kombinacyjnegowidzenia.Silicz - Rochlin 6-e mistrzostwa ZSRR 1929!YEY!Y!KDCY!Y!V!!YMY!Y!VY!Y!Y!Y!!f!Y!v!dYcY!dmY!cY!Y!d!YY!YuY!YlD151.BiaÅ‚e majÄ… kompletnie wygranÄ… pozycjÄ™.Wiele ruchów zmusza czarne do natychmiastowejkapitulacji.Na przykÅ‚ad 1.Hf8 lub nawet 1.Kh2.Silicz postanowiÅ‚ wziąć hetmana i zagraÅ‚.1.Wf4-f8+ Kh8-h72.Ge4-e4+? &PrzegrywajÄ…ce posuniÄ™cie, po niesamowitej odpowiedzi czarnych.Do zwyciÄ™stwaprowadziÅ‚o 2.He4 Ge4 3.Ge4 Wgg6 4.Gg6 i 5.Wc8.2.Hc8-f5!!Czarne wygrywajÄ…
[ Pobierz całość w formacie PDF ]