[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Komplementarność7.Współzależność zasobowa8.Osadzenie zasobów w organizacji (ograniczona mobilność)Sposób wykorzystania 9.Maksymalizacja wykorzystaniazasobów10.Czas, koszt i efekty dostępuyródło: opracowanie własne6Szerzej, na przykładzie biotechnologii opisuje to zjawisko m.in.: Shan W., An Empirical Analysis of OrganizationalStrategies by Entrepreneurial High-Technology Firms, Strategic Management Journal 1990, vol.11, nr 2, s.129 139.161Trzeba zatem stwierdzić, że zasobowe wyjaśnienie tworzenia więzi mię-dyzorganizacyjnych okazuje się zaskakująco skomplikowane7.Przesłankizasobowe oddziaływują na siebie nawzajem.Dodatkowo muszą zajść kon-kretne warunki po to, aby prawdopodobieństwo wyboru więzi między-organizacyjnej przez decydenta było wyższe niż innych wariantów decy-zyjnych.Warunki te są liczne i niejednoznaczne.Podlegają subiektywnejocenie decydenta.Nie obserwuje się deterministycznej relacji pomiędzytak sformułowanymi przesłankami, warunkami a decyzją.Oznacza to sła-bość zasobowego podejścia.Związana jest ona ze złożonością wyjaśnieniaoraz z luką poznawczą, którą to wyjaśnienie pozostawia.Uwarunkowania w praktyce tworzenie sieci punktówpartnerskichAby zilustrować wielowymiarowe i złożone uwarunkowania decyzjio utworzeniu więzi międzyorganizacyjnej posłużyć się można przykłademtworzenia sieci punktów partnerskich banku BPH SA.Badania przepro-wadzone przez autora miały charakter pogłębionych badań interpretatyw-nych, prowadzonych w ramach studium przypadku, wspartych obserwacjąuczestniczącą.Posłużono się wywiadem białym, wywiadem kierowanymoraz analizą dokumentów wewnętrznych tego banku.Stwierdzono, że podstawowa przesłanka tworzenia sieci punktów part-nerskich wiązała się z realizacją strategii w zakresie rentowności działania.Celem projektu pozostaje nadal zwiększenie sprzedaży przy możliwie naj-niższych nakładach własnych.Parametrem wspomagającym pozostawałczas wdrożenia oraz ryzyko przedsięwzięcia.Za środek do realizacji celu efektywnościowego uznano utworzeniesieci punktów partnerskich.Za tym rozwiązaniem przemawia potrzebarozszerzenia zasięgu terytorialnego stacjonarnej sieci sprzedaży.Utworze-nie oddziału banku to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych.Przy tym jestprocesem długotrwałym.Czas od podjęcia decyzji o utworzeniu oddziału,przez wybór konkretnej lokalizacji, przeprowadzenie inwestycji, rekruta-cji aż do uruchomienia placówki sięga 12-18 miesięcy.W cały ten procesczynnie zaangażowane są zasoby banku.Alternatywą jest sięgnięcie popartnerów sprzedaży.Poziom nakładów inwestycyjnych jest wielokrotnie7Szerzej luki poznawcze podejścia zasobowego, a szczególnie traktowanie zasobów jako obiektów autonomicznychco wyklucza synergii i kospecjalizację, autor podniósł [w:] Czakon W., Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnejprzedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji 2005, nr 5, s 5 8.162mniejszy, ze względu na obniżone wymogi bezpieczeństwa, wyposażeniaoraz infrastruktury.Nakłady te ponosi przyszły partner.Po stronie ban-ku pozostają nakłady niezbędne do obsługi sieci partnerów.Pośród nichwymienić można system informatyczny wraz z niezbędną infrastruktu-rą teleinformatyczną oraz utworzenie jednostki organizacyjnej ds.siecipunktów partnerskich.Kluczowe przesłanki zasobowe8, przemawiające za utworzeniem siecipunktów partnerskich przedstawia rysunek 3.zdolności wytwórcześrodki finansowedostęp do rynku xprestiżPozyskanie potrzebnych zasobówwiedzapracownicyrozwiązania organizacyjnewpływ na podmioty trzecie (kapitał relacyjny)Zasobowe przesłanki blokowanie aliantówtworzenia więzi standardy technologiczne xOgraniczenie dostępu konkurentówmiędzyorganizacyjnych blokowanie kanałów dystrybucji xzmowy cenowetransfer technologiiwiedza milcząca partneraPozyskiwanie wiedzytworzenie innowacji xtworzenie kompetencji relacyjnychcudzych kompetencji bez ich uczenia sięWykorzystanie wiedzymonitoring rozwoju technologii xRysunek 3.Zasobowe przesłanki tworzenia sieci punktów partnerskichbanku BPHyródło: opracowanie własneSzczególnego znaczenia nabiera blokowanie dostępu do rynku.Liczbapotencjalnych partnerów jest ograniczona.Kryteria doboru skupiają się nawiarygodności takiej osoby oraz na jej przedsiębiorczości.Kiedy kandydatwiąże się z bankiem BPH, wówczas konkurenci nie będą mogli łatwo wejśćna ten rynek ścieżką punktów partnerskich.Pomiędzy sieciami franchisin-gu trwa w istocie konkurencja o takich partnerów.Trzeba zauważyć, że przesłanki zasobowe stanowią tylko element de-cyzji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]