[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.waip.com.pl B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 8.KsztaÅ‚cenie grupowe264wiczenia1.Wróć myÅ›lÄ… do swojej  klasy (grupy klasowej uczniów) ze szkoÅ‚y Å›redniej.Jaka byÅ‚a jej struktura (wewnÄ™trzny podziaÅ‚ na mniejsze  grupy wsparcia )? CostanowiÅ‚o o jej sile? Jaki byÅ‚ jej stosunek do obowiÄ…zków szkolnych?2.PomyÅ›l o znanej ci  grupie chorej (np.pseudokibiców sportowych).JakiesÄ… jej cele (a) deklarowane, (b) rzeczywiste? Czy wystÄ™puje wewnÄ…trz niej rywali-zacja? Czy wystÄ™pujÄ… stereotypy, a jeÅ›li tak, to czemu sÅ‚użą? Co stanowi o atrak-cyjnoÅ›ci grupy dla czÅ‚onków?3.Podaj przykÅ‚ad myÅ›lenia grupowego, któremu wszyscy ulegli, co dopro-wadziÅ‚o grupÄ™ (rodzinnÄ…, szkolnÄ…, zawodowÄ…) do bÅ‚Ä™dnej decyzji.Jak przebiegaÅ‚proces podejmowania tej decyzji? Jakie byÅ‚y przyczyny (a) pierwotnego optymi-zmu, (b) porażki?4.Przejrzyj wykazy metod ksztaÅ‚cenia zawarte w tab.38 i 40.Wybierz potrzy metody, które odpowiadaÅ‚yby ci najbardziej (a) jako uczniowi gimnazjum,(b) jako nauczycielce (nauczycielowi).Co powiesz o różnicach miÄ™dzy metodamiwybranymi jako (a) i (b)?5 (zaawansowane).Podaj przykÅ‚ad edukacji (przedmiotu szkolnego lub aka-demickiego, kursu zawodowego, aktywnoÅ›ci kulturalnej), w której spoÅ‚eczneuczenie siÄ™ ma przewagÄ™ nad uczeniem siÄ™ indywidualnym.Co wpÅ‚ywa na tÄ™przewagÄ™? JakÄ… rolÄ™ odgrywa przywódca grupy? Jak zostaÅ‚ wybrany?6 (zaawansowane).Wybierz jednÄ… osobÄ™ spoÅ›ród swoich bliskich przyjaciół.Co jÄ… odróżnia od otoczenia (pod wzglÄ™dem staÅ‚ych cech zachowania)? Czy te wÅ‚aÅ›-ciwoÅ›ci mogÄ… być pochodnÄ… obyczajów w jej byÅ‚ej grupie szkolnej? Czy nauczycielemogli mieć wpÅ‚yw na te obyczaje? SformuÅ‚uj użyteczne wnioski pedagogiczne.7 (zaawansowane).Do gry dydaktycznej Przedmiotowy system metod ksztaÅ‚-cenia podzielcie siÄ™ na dwa kilkuosobowe zespoÅ‚y.W każdym zespole ustalcie(w możliwie demokratyczny sposób) listy metod (a) ksztaÅ‚cenia indywidualne-go i (b) ksztaÅ‚cenia grupowego  wedÅ‚ug ich przydatnoÅ›ci w wybranym przed-miocie szkolnym na wybranym szczeblu szkoÅ‚y (szkoÅ‚a podstawowa  gimna-zjum  liceum).PrzyporzÄ…dkujcie liczby od 9 do 1 kolejnym metodom na każdejz list.Niech obydwa zespoÅ‚y ujawniÄ… swój przedmiot i szczebel szkoÅ‚y, a nastÄ™p-nie próbujÄ…  trafić w metody wybrane przez przeciwnika, za co otrzymajÄ… odniego przypisane tym metodom liczby punktów.ZespoÅ‚y oddajÄ… na zmianÄ™ popięć  strzałów , a każdemu z nich powinien towarzyszyć krótki komentarz (uza-sadnienie wysokiej lub niskiej pozycji metody) z obydwu stron.Wygrywa zespół,który zdobÄ™dzie wiÄ™cej punktów, a obydwa przedmiotowe systemy metod ksztaÅ‚-cenia podlegajÄ… ogólnej dyskusji i ocenie.8 (zaawansowane).Z dobrze ci znanego przedmiotu szkolnego wybierztemat, który może być zrealizowany jako dwutygodniowy projekt badawczy. B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007Zalecenia265Przedstaw w punktach kolejne dziaÅ‚ania (a) uczniów i (b) nauczyciela.ZaplanujdwugodzinnÄ… zbiorowÄ… prezentacjÄ™ wyników badania.Co (lub kto) może ucz-niom pomóc w tym projekcie badawczym? Co może im przeszkodzić? Jak (we-dÅ‚ug jakich kryteriów) ocenisz wyniki projektu?ZaleceniaTAK1.Stosuj indywidualne i grupowe metody na zmianÄ™, najlepiej w ukÅ‚adzieSZS (samodzielnie  zespoÅ‚owo  samodzielnie).Praca grupowa jest dzwigniÄ…uspoÅ‚ecznienia uczniów, a ich praca indywidualna zwiÄ™kszy skuteczność pracygrupowej i utrwali wyniki.2.Dbaj o zdrowie grupy klasowej uczniów! Stawiaj jej zadania na miarÄ™ siÅ‚i ambicji, przeżywaj jej sukces.Pozwól jej na samodzielny wybór przywódców.Nawiążcie przyjazne stosunki z innymi grupami klasowymi (oddziaÅ‚ami).3.Traktuj spoÅ‚eczne uczenie siÄ™ jako podstawowe i autentyczne dla two-ich uczniów.Niech wzory przenikajÄ… od ucznia do ucznia, ale bez wskazywaniaprzez ciebie, kto od kogo ma siÄ™ uczyć, bo spontaniczność spoÅ‚ecznego uczeniasiÄ™ jest jego najwiÄ™kszÄ… zaletÄ….4.Pomagaj tworzyć klasowe dobre obyczaje [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •