[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.3.Sprawdź, czy szybkość czytania jest odpowiednia do tekstu.4.Upewnij się, że przed rozpoczęciem czytania postawiłeś sobie właści­we cele.5.Postaraj się należycie zorganizować swoje miejsce pracy.6.Użyj dowolnej metody, aby podnieść poziom zainteresowania i moty­wacji.7.Nadal ćwicz użycie wskaźnika w celu poprawienia koncentracji i zro­zumienia.ZAPOWIEDZ NASTĘPNEGO ROZDZIAŁUTeraz, gdy w szybkim tempie doskonalą się twoje zdolności wizual­ne, a rumak koncentracji znajduje się pod kontrolą, gotów jesteś przejść do części czwartej pt.Rozwijanie zaawansowanych umiejętności szybkiego czytania.Nauczysz się techniki szybkiego czytania i myślenia, znanej jako »nóż mózgu szwajcarskiej armii", tworzenia map myśli oraz wykorzysta­nia znajomości struktury akapitu do zwiększenia szybkości i zrozumie­nia.Uzupełniłem je informacjami o technice wstępnego przeglądania.Otrzymasz również klucz otwierający twoje zasoby słownictwa - jeden z głównych czynników pełnego czytelniczego sukcesu.CZĘŚĆ IV - ROZWIJANIE ZAAWANSOWANYCH UMIEJĘTNOŚCI SZYBKIEGO CZYTANIA13.MIND MAPPING® - NOWY WYMIAR MYŚLENIA I SPORZĄDZANIA NOTATEKPrzez stulecia rodzaj ludzki notował i zapisywał w następujących celach: zapamiętywanie, porozumiewanie się, rozwiązywanie i analiza problemów, twórcze myślenie oraz streszczanie.Wykorzystywano do tego zdania, wykazy, słowa, analizę, logikę liczby i zapis w jednym kolorze.Chociaż niektóre z tych sposobów wydają się całkiem dobre, wszyst­kie bazują na myśleniu, które - jak już wiesz - stanowi domenę lewej półkuli.Kiedy zaczniesz używać tych niezbędnych elementów w połą­czeniu z rytmem, rozmiarami, kolorem, przestrzenią i wyobraźnią, za­uważysz znaczną poprawę wszystkich umysłowych możliwości, a twój mózg zacznie objawiać swoją prawdziwą wielkość.WSTĘPJak częsty jest widok “pilnego studenta" starającego się nie opuścić żadnego słowa wypowiadanego przez nauczyciela czy wykładowcę i su­miennie zapisującego wszystko w swoim zeszycie? Jest to obrazek cał­kiem częsty, lecz zachowanie takie niesie wiele negatywnych skutków.W niniejszym rozdziale wyjaśnię wady zwykłego robienia notatek i przedstawię mapę myśli, rewolucyjną technikę notowania.WADY ZWYKŁEGO ROBIENIA NOTATEKPo pierwsze, osoba całkowicie pochłonięta zapisywaniem wszystkie­go jest jak czytelnik, który nie dokonuje wstępnego przeglądu tego, z czym ma się zapoznać - będzie widział pojedyncze drzewa, lecz nie zo­baczy całego lasu (toku rozumowania).Po drugie, zajmowanie się przez cały czas notowaniem uniemożli­wia obiektywną i nieprzerwaną, krytyczną analizę i ocenę treści.Często także powoduje, że informacje omijają umysł, podobnie jak w przypadku sekretarki, która może przepisać powieść od początku do końca i nie mieć najmniejszego pojęcia, jaka była jej treść.Po trzecie wreszcie, ilość poczynionych w ten sposób notatek bywa tak ogromna (zwłaszcza wraz z dodatkowymi notatkami z książek), że gdy przyjdzie do ich “przeglądania", student odkrywa, iż prawie wszyst­kie musi zrobić od nowa.Prawidłowe notowanie nie polega na niewolniczym śledzeniu wszyst­kiego, co zostało powiedziane lub napisane; jest to proces selekcji, która powinna zminimalizować liczbę zapisywanych słów i maksymalizować ilość informacji, jaką na podstawie tych słów można sobie przypomnieć.Pomogą ci w tym słowa-klucze.Słowo-klucz jest to wyraz, który obej­muje szeroki zakres znaczeń.Przywołanie go sprawia, że znaczenia uwal­niają się (patrz rys.13).Wybór słowa-klucza jest łatwy.Pierwszy krok to wyeliminowanie wszystkiego, co stanowi zbędny opis, tak abyś napotkawszy w tekście naukowym następujące zdanie: “Ostatnio ustalono, że prędkość światła wynosi 186,00 mil na sekundę", nie zapisywał go w całości, lecz streścił następująco: “prędkość światła = 186,00 mil/sek."Należy pamiętać, aby słowa-klucze, na podstawie których będziemy przypominać sobie informacje, wywoływały właściwy rodzaj skojarzeń.Z tego powodu wyrazy takie jak “piękny" czy “przerażający", będąc ob­razowe, są jednocześnie zbyt ogólne.Posiadają wiele innych znaczeń, któ­re mogą nie mieć nic wspólnego z tym, co chcesz zapamiętać.Poza tym jako słowo-klucz wybieraj to, które odpowiada właśnie to­bie, a nie takie, które ktoś inny uważa za odpowiednie.W wielu przypad­kach słowa-klucze nie muszą być brane bezpośrednio z treści czytanego materiału.Najlepsze jest słowo, które ustalasz sam i które najpełniej uj­muje cudze myśli.Gdy poćwiczysz użycie słów-kluczy, będziesz zdumiony, o ile więcej informacji można pomieścić na kawałku kartki.MAPA MYŚLI (MIND MAP®) - NOWY WYMIAR W ROBIENIU NOTATEKW mapie myśli posługujesz się potencjałem swojego umysłu: zdol­nością pamięci do kojarzenia i tworzenia wyobrażeń; słowami, liczbami, wykazami, następstwem, logiką i analizą dzięki lewej półkuli; kolorem, obrazem, rozmiarami, rytmem, marzeniami, gestalt (obraz całości) i świa­domością przestrzeni - domenami półkuli prawej; umiejętnością oczu postrzegania i przyswajania; sprawnością rąk potrafiących skopiować to, co widzą oczy, oraz predyspozycją całego umysłu do organizowania, prze­chowywania i przypominania tego, czego się nauczyłeś.Na mapach myśli zamiast zapisywać to, co pragniesz zapamiętać, w postaci zwykłych zdań lub wykazów, umieszczasz w centrum strony rysunek (wspomaga on koncentrację i pamięć), a następnie - w ustalonej kolejności - wyprowadzasz rozgałęzienia dookoła tego rysunku, korzy­stając ze słów i rysunków - kluczy [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •