[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obiekty pierwszoplanowe muszą być dokładnie odwzorowane.Obiekty drugoplanowe i tak nie będą wyrazne, ich zbytnie komplikowanie tylko spowolniprzetwarzanie sceny i niepotrzebnie obciąży nasz komputer.http://www.helion.com.pl/cad.htm 152 3D Studio MAXW przypadku naszej rurowej nogi niska wartość parametru Shape Steps będzie widocznajedynie na końcu wytłoczonego obiektu.Zbyt mała liczba podziałów zaowocuje kanciasto-ścią przekroju rury (rys.7.25).Ponieważ nie będziemy się przyglądać końcowi ruryw dużym powiększeniu, to nie należy przesadzać ze zbyt wysoką wartością tego parametru.Lepiej zwiększyć wartość drugiego z parametrów.Niska wartość parametru Path Stepszniszczy wrażenie gładkości rury (rys.7.26).WidocznakanciastośćprzekrojuRys.7.25.Niski parametr Shape Steps to kanciasty kształt przekroju rurya) b)Rys.7.26.Wpływ paramertu Path Steps na wygląd wytłoczonego obiektua) zbyt mała wartość parametru Path Steps (Path Steps =1)b) gładka rura po zwiększeniu liczby podziałów ścieżki do 10Skoro mamy już nogę stolika, możemy utworzyć jego blat i zakończyć pracę.Kształt blatuzależy tylko od naszej inwencji.Potrafimy przecież narysować polilinię o dowolnymkształcie i uprzestrzennić ją poleceniem Extrude.My zadowoliliśmy się zwykłym, okrą-głym blatem utworzonym z walca.Aby powrócić do tworzenia brył podstawowych, musi-my z rozwijalnej listy menu Utwórz (Create) wybrać pozycję Standard Primitives(rys.7.27).http://www.helion.com.pl/cad.htm Wytłaczanie obiektu wzdłuż ścieżki 153Naciśnijmy klawisz Cylinder i zamodelujmy blat cienkim walcem (rys.7.28).Aby blat trafiłna właściwe miejsce (rys.7.29), musimy jeszcze tylko użyć polecenia przemieszczania.Rys.7.27.Przywracamy menu tworzenia brył podstawowychKlawiszrysowaniawalcaRys.7.28.Modelujemy blat cienkim walcemCzy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy? Jeśli tak, to dobrze.Jeśli nie, to też nie matragedii.Nie musisz przecież w pocie czoła prostować stalowej rury.Wystarczy wybraćścieżkę i za pomocą polecenia Edit Spline z menu Modify poprawić jej kształt.Ponieważwiesz jak skalować obiekt i przemieszczać wybrane wierzchołki, Twoje możliwości inge-rencji w utworzony obiekt są prawie nieograniczone.http://www.helion.com.pl/cad.htm 154 3D Studio MAXRys.7.29.Przemieszczamy blat na miejsceZajmijmy się teraz opracowaniem materiałów dla stolika.Nie będzie to bardzo skompliko-wane.Blat i podstawa stolika są oddzielnymi przestrzennymi elementami, łatwo będzie jewięc wyselekcjonować i przypisać im materiały.Powiedzmy, że wygięta z rurki noga stołu ma być z połyskliwego metalu.Zamiast trudzićsię nad opracowaniem własnego materiału, skorzystamy z biblioteki MAX-a.Jest tamdostatecznie wiele rozmaitych  chromów.Wybieramy obiekt noga stołu i rozwijamy oknoEdytora Materiałów.Klikamy na ikonie pobierania materiału (patrz rys.7.30a).W wyświe-tlonym oknie przeglądarki map i materiałów zaznaczamy opcję Material Library w poluBrowse From, jak na rysunku 7.30b.b)Otwieranie bibliotekiPobieranie materiałuz bieżącej bibliotekia)Rys.7.30.Ikona pobierania materiału (a) i okno dialogowe Material/MapBrowser z otwartą biblioteką MAX-a (b)http://www.helion.com.pl/cad.htm Wytłaczanie obiektu wzdłuż ścieżki 155Jeśli po prawej stronie okna dialogowego zamiast listy materiałówz rysunku 7.30b wyświetla się lista rozmaitych  foteli (fotel gładki.fotelwyściełany itp.) lub nie wyświetla się nic, to znaczy, że należy zmienićbieżącą bibliotekę.Klikamy więc na przycisku Open (pole File).W oknieOpen Material Library odszukujemy plik 3DSMAX.MAT z kataloguMaps programu 3D Studio MAX, jak na rysunku 7.31.Rys.7.31.Zmiana biblioteki bieżącejPo zamknięciu okna kliknięciem na OK, uzyskujemy dostęp do wszystkich materiałówbędących na stałym wyposażeniu 3D Studio.Zauważ, że nazwa bieżącej biblioteki pojawiasię na tytułowej listwie okna.W oknie Material/Map Browser możemy przeglądać nazwy materiałów, malutkie próbkimateriałów lub szereg dużych próbek.Decydują o tym ikony umieszczone u góry oknadialogowego (patrz rys.7.32).Duże próbki oraz nazwy materiałówMałe próbki materiałów Usuwanie wybranych (podświetlonych) materiałówNazwy materiałów Usuwanie wszystkich materiałówPodpowiedzz nazwąmateriałuRys.7.32.Tryby wyświetlania materiałów w oknie Material/Map BrowserGdyby zdarzyło Ci się skasować niechcący bibliotekę 3DSMAX częścio-wo lub w całości, nie rozpaczaj przedwcześnie.Po prostu otwórz ją jesz-cze raz! %7ładne zmiany w bieżącej bibliotece nie zostaną utrwalone, dopó-ki nie zapiszesz jej na dysk za pomocą klawisza Save w polu File.Gdybyśchciał zapisać zmodyfikowaną przez Ciebie bibliotekę zachowując rów-nież oryginał, użyj klawisza Save As.http://www.helion.com.pl/cad.htm 156 3D Studio MAXPonieważ przeglądanie materiałów w postaci zrenderowanych próbek bardzo obciąża kom-puter, pozostańmy lepiej przy samych nazwach.Przewijamy listę materiałów aż do litery C.Wybieramy jeden z materiałów o nazwie zaczynającej się od  Chrome..Może to być np.złotawy Chrome Sunset lub błękitno-różowy Chrome Pearl.Po zamknięciu przeglądarkikliknięciem na klawiszu OK, w aktywnym okienku Edytora renderuje się chromowanakula.Przypisujemy materiał stołowej nodze kliknięciem na ikonie przypisywania materiałuobiektom wybranym (patrz rys.7.33).IkonaprzypisywaniamateriałuwybranymobiektomRys.7.33.Materiał Chrome Pearl oraz efekt przypisania materiału obiektowi w scenieTeraz przełączamy się do sąsiedniego okienka z próbką, by opracować materiał dla blatu.Utworzymy go na podstawie materiału Orange Plastic, pobranego z tej samej biblioteki.Zmienimy tylko kolor Diffuse, czyniąc go nieco bardziej żółtym.W tym celu wystarczyzwiększyć odrobinę wartość parametru Hue.Można to zrobić bezpośrednio w rolecie BasicParameters lub też w oknie wyboru koloru Color Selector (więcej informacji na ten tematznajdziesz w rozdziale 5.1,  Kolor materiału ).Zmodyfikowany materiał nazywamy np.blat stolik i przypisujemy go obiektowi blat w scenie.Rysunek 7.34 przedstawia oknoEdytora Materiałów z materiałem blat stolik oraz wynik renderingu naszego modeluz przy-pisanymi materiałami (patrz też rys.11 na kolorowej wkładce).Po przerobieniu materiału wziętego z biblioteki zmiana jego nazwy niejest właściwie konieczna, gdyż program oddzielnie  zapamiętuje mate-riały w bibliotece i te umieszczone w scenie.Nie ma obawy, że zostanąone automatycznie ujednolicone.Kłopoty mogą pojawić się dopiero wte-dy, gdy pracując nadal nad sceną zechcesz po raz drugi użyć materiałuOrange Plastic albo gdy zaimportujesz stolik do innej sceny, w której byłużyty materiał Orange Plastic.Wtedy jeden z materiałów będzie musiałzostać przemianowany albo też zastąpiony tym drugim.http://www.helion.com.pl/cad.htm Wytłaczanie obiektu wzdłuż ścieżki 157Rys.7.34.Materiał blat stolik oraz efekt przypisania materiałów obiektom w sceniehttp://www.helion.com.pl/cad.htm [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •