[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ciągle szczeka w nocy.Niech todiabli.Co noc tak przeszkadza.Ktoś powinien coś z tym zrobić.Może trzeba zadzwonić napolicję.A może lepiej po hycli.No to zadzwonię.Nie, może lepiej napiszę do właścicielatego psa list, w którym my wygarnę.Nie, to za duży kłopot.Po prostu kupię sobie zatyczki douszu." To są tylko nawyki umysłowe i percepcyjne.Uczysz się takich reakcji jako dziecko,naśladując nawyki percepcyjne otaczających cię osób.Te reakcje percepcyjne nie są cechąwrodzoną naszego systemu nerwowego.To nie jedyny sposób, w jaki tryby naszego umysłumogą być używane.Możemy oduczyć się tego, czego się nauczyliśmy.Trzeba zacząć odtego, by zrozumieć, co robimy w trakcie, kiedy to robimy, stanąć z boku i spokojnieobserwować.Z punktu widzenia buddyzmu, my - ludzie, mamy wsteczne poglądy na życie.To, co wrzeczywistości jest przyczyną cierpienia, postrzegamy jako szczęście.Przyczyną cierpieniajest syndrom pożądania lub odrzucenia, o którym mówiliśmy wcześniej.Spostrzegasz cośnagle.To może być cokolwiek: piękna dziewczyna, przystojny mężczyzna, łódz motorowa,bandyta z bronią, ciężarówka pędząca wprost na ciebie lub coś innego.Cokolwiek by to było,następną rzeczą będzie reakcja na ten bodziec, wraz z towarzyszącymi temu odczuciami.Wezmy na przykład zmartwienia.Często się martwimy.Martwienie się samo w sobie jestproblemem.Zmartwienie to proces, który ma swoje etapy.Niepokój to nie tylko stan, leczrównież pewna procedura.Musisz przyjrzeć się samemu początkowi tego procesu, tympoczątkowym stadiom, zanim jeszcze proces ten nabierze rozpędu.Pierwszym ogniwemłańcucha zmartwień jest reakcja pożądania/odrzucenia.Gdy tylko coś pojawi się w umyśle, toalbo się tego kurczowo chwytamy, albo odsuwamy to od siebie.To wprawia w ruch27 AstralDynamics.pl Medytacja Vipassana w prostych słowachmechanizm zmartwienia.Na szczęście mamy coś, co może nam pomóc, czyli medytacjęVipassana, której możemy użyć by spowodować zwarcie w tym mechanizmie.Medytacja Vipassana uczy nas, jak precyzyjnie badać własny proces percepcyjny.Uczymysię obserwować powstawanie myśli i doznań z pogodnym dystansem i bezstronnością.Uczymy się obserwować ze spokojem i jasnością własne reakcje na bodzce.Widzimy własnereakcje, nie dając się w nie uwikłać.Obsesyjna natura myśli powoli zamiera.Wciąż możemykogoś poślubić.Wciąż możemy uskoczyć przed nadjeżdżającą ciężarówką.Ale wcale niemusimy przy tym przechodzić przez piekło.Takie odejście od obsesyjnej natury myśli pozwala w nowy sposób spojrzeć na rzeczywistość.To całkowita zmiana paradygmatu, całkowita zmiana mechanizmu percepcyjnego.Niesie zesobą spokój i przekonanie o słuszności, świeżą chęć życia oraz poczucie pełni towarzyszącekażdej czynności.Ze względu na te zalety buddyzm uważa taki sposób patrzenia na świat zaodpowiedni, a teksty buddyjskie nazywają go "widzeniem rzeczy takimi, jakimi naprawdęsą".Medytacja Vipassana to zestaw ćwiczeń, które otwierają nas stopniowo na nowąrzeczywistość, taką, jaka naprawdę jest.Razem z tą nową rzeczywistością pojawia się nowespojrzenie na najważniejszy aspekt rzeczywistości: "ja".Krótki rzut oka wystarczy, byzrozumieć, że to, co zrobiliśmy z innymi doznaniami, zrobiliśmy także z pojęciem "ja".Wzięliśmy nurt myśli, uczuć, doznań i stworzyliśmy z niego konstrukcję mentalną.Następnieprzykleiliśmy jej etykietkę "ja" i traktujemy ją, jakby była trwała i niezmienna.Postrzegamyją jako odrębną od innych rzeczy.Odcinamy się od reszty procesu nieustannych zmian, któretworzą wszechświat.A potem użalamy się nad własną samotnością.Lekceważymy nasząłączność ze wszystkimi istotami i decydujemy, że "ja" musi mieć więcej dla "siebie"; a potemnie możemy się nadziwić, że jesteśmy tacy chciwi i niewrażliwi.I tak to trwa.Każdy złyuczynek, każdy przykład bezduszności na świecie ma swoje zródło bezpośrednio wfałszywym odczuciu odrębności "ja" od wszystkich innych rzeczy.Wystarczy pozbyć się iluzji dotyczących tego jednego przekonania, a cały twój wszechświatzmienia się.Nie oczekuj jednak, że nastąpi to w ciągu jednego dnia.Całe życie spędziłeśtworząc i budując to przekonanie, utrwalając go każdą myślą, słowem i uczynkiem przez tewszystkie lata.Nie zniknie od razu.Odejdzie, jeśli poświęcisz mu odpowiednią ilość czasu iuwagi.Medytacja Vipassana to proces, za pomocą którego unicestwiamy je.Po troszeczkuusuwamy je, po prostu obserwując.Pojęcie "ja" to pewien proces.To rzecz, którą tworzymy.W medytacji Vipassana uczymy siędostrzegać, że tworzymy ją wtedy, kiedy to robimy, oraz jak to robimy.Wówczas odchodziona, jak chmura przesuwająca się po czystym niebie.Osiągamy stan, w którym, w zależnościod sytuacji, możemy, ale nie musimy czegoś robić.Nie ma przymusu.Mamy wybór.28 AstralDynamics.pl Czym jest medytacjaOczywiście wszystko to są wielkie doświadczenia.Każde z nich oznacza głębokiezrozumienie jednego z fundamentalnych aspektów ludzkiego życia.Nie przychodzą szybko,wymagają znacznego wysiłku.Lecz można bardzo wiele zyskać w ostatecznym rozrachunku.Dzięki nim życie zmienia się całkowicie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •