[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.NPPC został opracowany według układu 29 stanowisknegocjacyjnych.Oznacza to, że zobowiązania podjęte w procesie negocjacji zostały rozpisanejako odpowiednie zadania NPPC i będą przedmiotem monitoringu.Należy zaznaczyć, że wanalogicznym układzie sporządzane są kolejne Raporty Komisji Europejskiej oceniającepostęp Polski na drodze do członkostwa w UE (tzw.Regular Report).Urząd Komisji Papierów Wartościowych i Giełd przygotowuje co roku, począwszy od1998 r., opis priorytetu pt.Harmonizacja prawa polskiego z prawem wspólnotowym wobszarze swobody świadczenia usług i przepływu kapitału w zakresie publicznego obrotupapierami wartościowymi znajdującego się w rozdziale Swoboda świadczenia usług.Każdy priorytet składa się z 3 części:- opisu priorytetu określającego zarówno stan docelowy jak i cele pośrednie,- opis sposobu realizacji, zawierającego krótką diagnozę zakresu niezgodności, terminarzniezbędnych zmian legislacyjnych, opis koniecznych zmian instytucjonalnych oraz opisdodatkowych działań koniecznych dla wejścia w życie nowych regulacji prawnych,- opis finansowania, obejmującego niezbędne nakłady i zródła ich finansowania do roku2002.Urząd KPWiG co roku przygotowuje również informacje do Raportu z realizacji NPPC orazinformacje do Raportu Okresowego Komisji Europejskiej.53538.1.4 NegocjacjeProces negocjacyjny rozpoczął się od przeglądu zgodności prawa krajowego z prawem UniiEuropejskiej (screening).W trakcie screeningu strona polska złożyła deklaracje, na podstawiektórych każdy akt prawa wspólnotowego składający się na tzw.dorobek wspólnotowy (acquiscommunautaire) i będący przedmiotem przeglądu został wstępnie zakwalifikowany do jednejz trzech kategorii:- nie sprawiają problemu został już przyjęty przez stronę polską lub strona polskadeklaruje jego przyjęcie przed zakładaną datą członkostwa- przyjęcie aktu prawnego wiąże się z koniecznością adaptacji o charakterze technicznym- przyjęcie aktu prawa przez stronę polską będzie najprawdopodobniej niemożliwe przedzakładaną datą członkostwa i w związku z tym będzie on stanowił problem negocjacyjny.Deklaracja strony polskiej na etapie screeningu ma charakter wstępny, a jej ostatecznepotwierdzenie następuje w stanowisku negocjacyjnym.Urząd Komisji PapierówWartościowych i Giełd brał udział w screeningu w obszarach swoboda przepływu kapitału i swoboda świadczenia usług.Dla obszaru swoboda przepływu kapitału screeningwielostronny, w którym uczestniczyli przedstawiciele wszystkich krajów kandydujących,odbył się w dniu 4 grudnia 1998 r., a screening dwustronny, w którym uczestniczyliprzedstawiciele Polski i Komisji Europejskiej, odbył się w dniu 11 grudnia 1998 r., dlaobszaru swoboda świadczenia usług , screening wielostronny odbył się w dniach 1-2 lutego1999 r.a screening dwustronny w dniach 11-12 lutego 1999 r.Po zakończeniu screeningu rozpoczęły się prace nad przygotowaniem stanowisknegocjacyjnych.W stanowiskach negocjacyjnych strona polska składa oficjalną deklarację wodniesieniu do acquis będącego przedmiotem stanowiska.W przypadku ustalenia, że dany aktprawa ze względów politycznych, budżetowych czy ekonomiczno-społecznych nie będziemógł być przyjęty przed 1 stycznia 2003 roku, strona polska występuje o okres przejściowy,określający jego długość i sposób, w jaki powinno nastąpić osiągnięcie pełnej zgodności zprawem unijnym.Urząd Komisji Papierów Wartościowych i Giełd przygotował informacje do stanowiskanegocjacyjnego w obszarze swoboda przepływu kapitału.Stanowisko zostało złożone 15lipca 1999 r., natomiast otwarcie negocjacji w tym obszarze nastąpiło 30 września 1999 r.W2001 roku, zgodnie ze strategią przygotowaną przez Komisję Europejską, ma zostaćzamknięty obszar negocjacyjny Swoboda przepływu kapitału.Jeżeli chodzi o stanowisko negocjacyjne w obszarze swoboda świadczenia usług ,(stanowisko zostało złożone 15 lipca 1999 r., negocjacje zostały otwarte w ww.obszarze 12listopada 1999 r.), urząd Komisji wystąpił o okres przejściowy w odniesieniu do minimalnegopoziomu gwarantowania ochrony inwestorów określonego przez Dyrektywę 97/9/WEdotyczącą systemu rekompensat dla inwestorów.Negocjacje zostały zamknięte 14 listopada2000 r., Polska uzyskała m.in.okres przejściowy odnośnie art.4 Dyrektywy 97/9/WE, tzn.żedo końca 2007 roku polski system rekompensat dla inwestorów będzie stopniowogwarantował coraz wyższe sumy, aż do osiągnięcia poziomu wymaganego ww.Dyrektywą.8.1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]