[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dynamikê ¿ycia politycznego ca³ej pierwszej po³.wieku dyktowa³a jeszcze za¿arta walka szlachty o utrzymanie pozycji wywalczonej w poprzednim okresie."Psalmodia Polska" W.Kochowskiego, mesjanizm barokowy, "przedmurze chrzeœcijañstwa".Psalmodia to ostatnie literackie dzie³o Kochowskiego jest pisane psalmowymi wersetami, Psalmodia powsta³a w roku 1693 lub 1695 nie wiadomo do koñca.Psalmodia pisana jest swobodnym jêzykiem, jej g³ówne tematy to:rozwa¿ania poezji metafizycznej wokó³ podstawowego pytania "kim jest cz³owiek?"szlachecka historia skupiona wokó³ sporu o doskona³oœci polskiego ustroju spo³ecznegojednak na pierwszy plan wysunê³y siê w y z n a n i a poety.Dlatego psalmodia nie jest syntez¹ ale poszukiwanie syntezy dla dwóch poprzednich punktów.Tematyka pocz¹tkowych psalmów:1.mówi o wszechmocnoœci Boga2.o samotnoœci, o wrogim otoczeniu cz³owieka3.o z³o¿onej naturze cz³owieka4.o opiece Boga nad cz³owiekiem5.wprowadzenie w rozwa¿anie spo³eczneKochowski przedstawia w swoich utworach pochodzenie narodu i pañstwa polskiego (przypomina, ¿e to ju¿ 7 wiek - wyraŸnie zarysowana, w ca³ej Psalmodii, symbolika tej cyfry), pisze te¿ o rozbiciu narodu przez herezje , pisze o szczególnej opiece Boga nad Polska i o Polsce jako p r z e d m u r z u c h r z e œ c i j a ñ s t w a.Przez ca³y czas ujawnia siê tam powi¹zany w ró¿ne uk³ady, schemat zale¿noœci "Bóg - jednostka - spo³eczeñstwo Sarmacji".7.SYTUACJA XVII-wiecznej POLSCE W ŒWIETLE POEZJI WAC£AWA POTOCKIEGO"Zabytki polskie" "Nierz¹dem Polska stoi" "Pospolite ruszenie" "Transakcja wojny chocimskiej"Pospolite ruszenie przek³adano w³asne interesy ponad dobro ojczyzny, ludzi pospolitego ruszenia charakteryzuje wygodnictwo, sobiepañstwo.Anarchia nie jest przestrzegane prawo.w utworze mowa jest tak¿e oprócz anarchii o braku patriotyzmu, ho³dowaniu obcym wzorcom.Obronnoœæ pañstwa wojsko nieodpowiednio op³acane, brak obrony ojczyzny.pospolite ruszenie ca³kowicie rezygnuje z obronnoœci kraju.Przywileje bez obowi¹zków ci co ustalaj¹ prawa i obowi¹zki naginaj¹ je do w³asnych potrzeb szlachta coraz bardziej przywi¹zuje siê do przywilejów zaniedbywaj¹c obowi¹zkiKwestia ch³opska Potocki zauwa¿a, ¿e ch³opi s¹ nadmiernie eksploatowani, staje siê najni¿szym stanem spo³eczeñstwa.Konflikty religijne W.Potocki ubolewa nad nietolerancj¹ religijn¹ (sam pod przymusem przeszed³ na katolicyzm).Opozycja kultury sarmackiej i magnackiej konflikt miêdzy ubog¹ szlachta, a magnatami krytyczny stosunek do szlachty sarmackiej za brak odpowiedzial-noœci za losy narodu.BIOGRAFIA WAC£AWA POTOCKIEGOWac³aw POTOCKI (1621 – 1696) nauki pobiera³ u domowego pedagoga.Ca³e ¿ycie gospodarowa³ na roli.Walczy³ przeciw Szwedom i wojskom Rakoczego, bra³ czynny udzia³ w ¿yciu sejmikowym, wystêpuj¹c przeciw anarchii szlacheckiej, popieraj¹c wzmocnienie w³adzy króla i zasadê dziedzicznoœci tronu.Wychowany w œrodowisku ariañskim, po uchwale o banicji arian (1658r.) przeszed³ na katolicyzm pod groŸb¹ wygnania.SZLACHTA WSPÓ£CZESNA I JEJ PRZODKOWIE W "WOJNIE CHOCIMSKIEJ"Szlachta wspó³czesna przodkowiezaniedbany stan rycerski cechuje ich anarchia idealizacja; ¿o³nierze Chodkiewicza jako ludzie heroicznie broni¹cy Boga.bez skazy idealne obycie stanu rycerskiegoPOLACY I TURCY W "WOJNIE CHOCIMSKIEJ"POLACY TURCYwspaniali ¿o³nierze celnie zadaj¹ trafienia nieugiêci, wytrwali walcz¹ wspierani przez Boga poganie bez szans w walce z chrzeœcijañskim wojskiem Chodkiewicza.EPOS W BAROKUWac³aw Potocki "Transakcja wojny Chocimskiej."JOHN MILTON "Raj utracony"GIAMBATTISTA MARINE "Adone"TORQUATO TASSO "Jerozolima wyzwolona"OBRAZ "WOJNY ŒWIÊTEJ W JEROZOLIMIE WYZWOLONEJ" W "WOJNIE CHOCIMSKIEJ"Bohaterami s¹ krzy¿acy i saraceni, ale tak¿e postacie fantastyczne: wró¿ki, czarownicy i podobne nierealne postacie.Bohater g³ówny, Godfryd de Boullion – jest postaci¹ historyczn¹ – rzeczywiœcie dowodzi³ pierwsz¹ wypraw¹ krzy¿ow¹.W œwietle eposu Tassa urasta do roli wzorca, idea³u rycerskiego – prawy, szlachetny i samotny.Wezwany przez Archanio³a Gabriela do zdobycia Jerozolimy wyrusza i rozpoczyna oblê¿enie.Miasto broni siê pod wodz¹ króla Aladyna, który zreszt¹ ucieka siê do czarów i magii.Na tle oblê¿enia rozwijaj¹ siê inne w¹tki – zw³aszcza skomplikowane uk³ady mi³osne [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •