X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Chlubiąsię z najwszeteczniejszych akcji, które tam najlepiej chwalą, ajeśli mniej szpetne, szkaradne, biją tych, co nie większe pełniąscelera.Schadzki te swoje czarownice mają we Włoszech opółnocy, gdy wielka ciemność się y chmury trafią, jako świadczySebastianus Michael Schol.7.W Lotaringii w Zrodę i w Sobotę,mówi Remigius Lib.I.cap.II.A czasem dla drugich wPoniedziałek.Inne sejmikują w same południe, stąd Dawid boi sięDaemonium meridianum.Próba bywa czarownic przez topienie w wodzie.Ale ta przezProwincjalne zakazana Synody; bo częstokroć czart choć na osobynajniewinniejsze wkłada kalumnię; alias niedopuszcza im utonąćw wodzie, trzymając je na wierzchu wody, skąd karane bywają imiane za czarownice.Czasem też, czy winne, czy niewinne, swąchytrością topią czarci w stawach.Księgi o Czarnoksięstwie iczarach są zakazane sub pena excommunicationis Papalis.Grzechyczarownic są oprócz niezliczonych trzy najpryncypalniejsze:Apostasia a DEO, Sodomia & sacrilegium.Jeśliby się spowiadałyi serdecznie żałowały, mogą być Ciałem Boskim na drogęwieczności posilone i przy Kościele chowane.O UPIERACHI ta materya do czarownic należy, ich to dzieło niezbożne; toć toswoje znajduje dla mówienia o sobie miejsce.Przyznam się, że misię w tej właśnie materyi o upiorach nietrafiło czytać Autora,chociem go chciał gdzie dopaść.Ale którzykolwiek Autorowie(których bez liczby) pisali o Czarnoksięstwie, czarownicach, tymBenedykt Chmielowski Nowe Ateny 111samym pisali i o upierach, choć tego nie kładli terminu.Pełno wRuskich krajach tej opinii, historii, Awantur z okazji upiorów.Przez tych to upierów nie co innego rozumieją, tylko czarownikówalbo czarownice z diabłem narabiające, którego pomocą biorątrupy ludzi umarłych z grobu i niemi jako nadgniłemi,smrodliwemi, zarażają to ludzi, to konie, to bydło, to wieprze,gęsi, kury &c.Osobliwie tych czasów od lat kilkunastu tyle bydłazginęło rogatego; mało widać pługów ale wiele długów naczyniłosię, na chleb próżne obory, ale pełne skór banty; wypasłe powsiach psy, ścierwem wrony, krucy, ale wygłodzone ludzie bezomasty jedzący, tyle krów dojnych psom wywlókłszy na paszę.Gdziekolwiek zaraza na ludzi, na bydło, ustawicznie lud pospolitywiduje (jak powiada) to osoby chodzące w bieli podczas nocy, tokonie, to charty białe; słyszą jakiś szelest, chodzenie, ieżdżenieiakichsi osób; co wszytko lud prosty upierom alias trupom odczarta wziętym przypisuje, co czarci czynią zniósłszy się zczarownicami na zgubę ludzi chciwemi.Ja nie piszę tu jakby to był artykuł wiary i rzecz nieomylna, bomógłbym być unus contra omnes, ale co wiem w tej materyi, towypiszę dla ciekawości zacnego Czytelnika mego, żebyzważywszy ludzką opinią, niektórych zdanie, niebył contradicensani negował simpliciter, ale mówił i trzymał zemną, że w tymniemasz żadnej implikancji, inkonweniencji, absurdum,niepodobieństwa, owszem coś podobnego.Wiele mądrych tak o tych dyszkurują upiorach, że babymatronom do rodzenia służące, osobliwie prostaczki niesumienne,które często actu są czarownice, jeno się dziecię urodzi, tedypoprzedzając wszelkie przeżegnania, wodą święconą pokropienie,a najbardziej Chrzest święty, oddają ciałko tego dziecięcia czartu.I choć podczas Chrztu Z.pewnemi słowy czart bywa odpędzony,jednak po śmierci według pactum z babą uczynionego, do ciałaBenedykt Chmielowski Nowe Ateny 112się owego człeka w dzieciństwie sobie oddanego interessuje; jeślitemu ciału takim exorcyzmem albo jakiemi świętościami w ustajego włożonemi nie będzie zapobieżano, bierze owe ciałonadgniłe, śmierdzące, z natury zarażające, jeszcze swoich sztukczartowskich dodaje, że w tym ciele będąc i z grobu gowyprowadzając (z dopustu Bożego) zaraża ludzi,niespodziewających się, osobliwie śpiących, nie uzbrojonych nanoc wodą święconą, krzyżem, Relikwiami, życiem świętym.Alboteż zaraża konie, bydło, wieprze, kury, gęsi &c.; zgoła jaką babauczyniła z czartem zmowę, ciało jeszcze owego niemowlęciaoddając mu, takiej się trzyma.Jeśli mu pozwoliła, aby szkodziłdzieciom, tylko je zarażając, albo lak tu mówią, podcinając, totakich tylko gładzi z świata; lezli mu podała kondycją, abystarym albo koniom, bydłu przynosił zgubę, starych ludzi, bydło,konie podcina.Czasem i takie czyni z czartem czarownicapactum, że póty w tym ciele będziesz szkodził, diable, póki ci nieutną głowy, takim albo takim Instrumentem, albo póki ci sercanic przebitą, póki prawej nogi nie utną, albo póki cię nie spalą.Jeśli tedy nie trafią na te pactum exekwujący owego trupa, nicnie pomoże; najlepszy tedy sposób spalić, to wszytkie luzkondycje skończą się na popiele, który ogniem przepolerowanynie ma mocy zarażania.A nie chodząc do tak głębokiej bab zczartami zmowy, dziecinne ciała oddających, może czart iochrzczonego człeka (czasem i świętego dla większego meritum) zwoli Bożej opętać, dręczyć przez lat wiele, jeszcze żywego, jakobez liczby jest opętanych, a czemu nie ma dokazać tego, aby pośmierci ciała, alias trupa, już od duszy często niewinnej,sprawiedliwej opuszczonego, opanował, w nim chodził, zarażał?co w tym za niepodobieństwo? Qui potest plus, potest & minus.Dla tego wiele podejrzanych ciał podczas jakiej zarazy, chorób,śmierci odkopują, znajdują krwiste jak żywe, które za żywota byłyjak chusta blade; często koszulę swą w zębach trzymające.Aeb imuciąwszy, serce przebiwszy, krwie wiele z nich wypływa, co jestBenedykt Chmielowski Nowe Ateny 113znakiem na Rusi, ile u ludzi pospolitych, iż takie ciało jest upierciężki, bardzo szkodzący.Ciało człeka zmarłego, i naturalnie, i zdekretu Bożego (Pulvis es & in pulverem reverteris), powinno sięzepsować i zgnić; chyba że B�G Wszechmogący te ciało, jakiejZwiętej duszy mieszkanie, konserwuje; jakich ciał wiele poKościołach Katolickich, osobliwie w Rzymie; Non dabis Sanctumtuum videre corruptionem); albo balsamowanie od Herodota iDiodora opisane dale ciałom konserwacją, jaki jest na trupachEgypskich Mumiami zwanych, wiele tysięcy lat konserwującychsię.Item na ciałach Monarchów y Panów z racji podobnejkonditury; albo miejsca i ziemi słonej, hałunowatej, salitrzanej,vim conservandi mającej, jest beneficium; lub z racji suchości igorącości do tegoż pomagających.Jednak te ciała krwie w sobieniemają.Z.Januariusza Biskupa Męczennika po dziś dzień krewwre w Neapolu w ampułce, postawiona przy ciele, ale nie w ciele.Czasem krew płynie z zabitego człeka przy prezencji swegozabójcy, albo cudownie, albo z antypatycznego ku zabójcy odium [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •  

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.