[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ChlubiÄ…siÄ™ z najwszeteczniejszych akcji, które tam najlepiej chwalÄ…, ajeÅ›li mniej szpetne, szkaradne, bijÄ… tych, co nie wiÄ™ksze peÅ‚niÄ…scelera.Schadzki te swoje czarownice majÄ… we WÅ‚oszech opółnocy, gdy wielka ciemność siÄ™ y chmury trafiÄ…, jako Å›wiadczySebastianus Michael Schol.7.W Lotaringii w ZrodÄ™ i w SobotÄ™,mówi Remigius Lib.I.cap.II.A czasem dla drugich wPoniedziaÅ‚ek.Inne sejmikujÄ… w same poÅ‚udnie, stÄ…d Dawid boi siÄ™Daemonium meridianum.Próba bywa czarownic przez topienie w wodzie.Ale ta przezProwincjalne zakazana Synody; bo czÄ™stokroć czart choć na osobynajniewinniejsze wkÅ‚ada kalumniÄ™; alias niedopuszcza im utonąćw wodzie, trzymajÄ…c je na wierzchu wody, skÄ…d karane bywajÄ… imiane za czarownice.Czasem też, czy winne, czy niewinne, swÄ…chytroÅ›ciÄ… topiÄ… czarci w stawach.KsiÄ™gi o CzarnoksiÄ™stwie iczarach sÄ… zakazane sub pena excommunicationis Papalis.Grzechyczarownic sÄ… oprócz niezliczonych trzy najpryncypalniejsze:Apostasia a DEO, Sodomia & sacrilegium.JeÅ›liby siÄ™ spowiadaÅ‚yi serdecznie żaÅ‚owaÅ‚y, mogÄ… być CiaÅ‚em Boskim na drogÄ™wiecznoÅ›ci posilone i przy KoÅ›ciele chowane.O UPIERACHI ta materya do czarownic należy, ich to dzieÅ‚o niezbożne; toć toswoje znajduje dla mówienia o sobie miejsce.Przyznam siÄ™, że misiÄ™ w tej wÅ‚aÅ›nie materyi o upiorach nietrafiÅ‚o czytać Autora,chociem go chciaÅ‚ gdzie dopaść.Ale którzykolwiek Autorowie(których bez liczby) pisali o CzarnoksiÄ™stwie, czarownicach, tymBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 111samym pisali i o upierach, choć tego nie kÅ‚adli terminu.PeÅ‚no wRuskich krajach tej opinii, historii, Awantur z okazji upiorów.Przez tych to upierów nie co innego rozumiejÄ…, tylko czarownikówalbo czarownice z diabÅ‚em narabiajÄ…ce, którego pomocÄ… biorÄ…trupy ludzi umarÅ‚ych z grobu i niemi jako nadgniÅ‚emi,smrodliwemi, zarażajÄ… to ludzi, to konie, to bydÅ‚o, to wieprze,gÄ™si, kury &c.Osobliwie tych czasów od lat kilkunastu tyle bydÅ‚azginęło rogatego; maÅ‚o widać pÅ‚ugów ale wiele dÅ‚ugów naczyniÅ‚osiÄ™, na chleb próżne obory, ale peÅ‚ne skór banty; wypasÅ‚e powsiach psy, Å›cierwem wrony, krucy, ale wygÅ‚odzone ludzie bezomasty jedzÄ…cy, tyle krów dojnych psom wywlókÅ‚szy na paszÄ™.Gdziekolwiek zaraza na ludzi, na bydÅ‚o, ustawicznie lud pospolitywiduje (jak powiada) to osoby chodzÄ…ce w bieli podczas nocy, tokonie, to charty biaÅ‚e; sÅ‚yszÄ… jakiÅ› szelest, chodzenie, ieżdżenieiakichsi osób; co wszytko lud prosty upierom alias trupom odczarta wziÄ™tym przypisuje, co czarci czyniÄ… zniósÅ‚szy siÄ™ zczarownicami na zgubÄ™ ludzi chciwemi.Ja nie piszÄ™ tu jakby to byÅ‚ artykuÅ‚ wiary i rzecz nieomylna, bomógÅ‚bym być unus contra omnes, ale co wiem w tej materyi, towypiszÄ™ dla ciekawoÅ›ci zacnego Czytelnika mego, żebyzważywszy ludzkÄ… opiniÄ…, niektórych zdanie, niebyÅ‚ contradicensani negowaÅ‚ simpliciter, ale mówiÅ‚ i trzymaÅ‚ zemnÄ…, że w tymniemasz żadnej implikancji, inkonweniencji, absurdum,niepodobieÅ„stwa, owszem coÅ› podobnego.Wiele mÄ…drych tak o tych dyszkurujÄ… upiorach, że babymatronom do rodzenia sÅ‚użące, osobliwie prostaczki niesumienne,które czÄ™sto actu sÄ… czarownice, jeno siÄ™ dzieciÄ™ urodzi, tedypoprzedzajÄ…c wszelkie przeżegnania, wodÄ… Å›wiÄ™conÄ… pokropienie,a najbardziej Chrzest Å›wiÄ™ty, oddajÄ… ciaÅ‚ko tego dzieciÄ™cia czartu.I choć podczas Chrztu Z.pewnemi sÅ‚owy czart bywa odpÄ™dzony,jednak po Å›mierci wedÅ‚ug pactum z babÄ… uczynionego, do ciaÅ‚aBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 112siÄ™ owego czÅ‚eka w dzieciÅ„stwie sobie oddanego interessuje; jeÅ›litemu ciaÅ‚u takim exorcyzmem albo jakiemi Å›wiÄ™toÅ›ciami w ustajego wÅ‚ożonemi nie bÄ™dzie zapobieżano, bierze owe ciaÅ‚onadgniÅ‚e, Å›mierdzÄ…ce, z natury zarażajÄ…ce, jeszcze swoich sztukczartowskich dodaje, że w tym ciele bÄ™dÄ…c i z grobu gowyprowadzajÄ…c (z dopustu Bożego) zaraża ludzi,niespodziewajÄ…cych siÄ™, osobliwie Å›piÄ…cych, nie uzbrojonych nanoc wodÄ… Å›wiÄ™conÄ…, krzyżem, Relikwiami, życiem Å›wiÄ™tym.Alboteż zaraża konie, bydÅ‚o, wieprze, kury, gÄ™si &c.; zgoÅ‚a jakÄ… babauczyniÅ‚a z czartem zmowÄ™, ciaÅ‚o jeszcze owego niemowlÄ™ciaoddajÄ…c mu, takiej siÄ™ trzyma.JeÅ›li mu pozwoliÅ‚a, aby szkodziÅ‚dzieciom, tylko je zarażajÄ…c, albo lak tu mówiÄ…, podcinajÄ…c, totakich tylko gÅ‚adzi z Å›wiata; lezli mu podaÅ‚a kondycjÄ…, abystarym albo koniom, bydÅ‚u przynosiÅ‚ zgubÄ™, starych ludzi, bydÅ‚o,konie podcina.Czasem i takie czyni z czartem czarownicapactum, że póty w tym ciele bÄ™dziesz szkodziÅ‚, diable, póki ci nieutnÄ… gÅ‚owy, takim albo takim Instrumentem, albo póki ci sercanic przebitÄ…, póki prawej nogi nie utnÄ…, albo póki ciÄ™ nie spalÄ….JeÅ›li tedy nie trafiÄ… na te pactum exekwujÄ…cy owego trupa, nicnie pomoże; najlepszy tedy sposób spalić, to wszytkie luzkondycje skoÅ„czÄ… siÄ™ na popiele, który ogniem przepolerowanynie ma mocy zarażania.A nie chodzÄ…c do tak gÅ‚Ä™bokiej bab zczartami zmowy, dziecinne ciaÅ‚a oddajÄ…cych, może czart iochrzczonego czÅ‚eka (czasem i Å›wiÄ™tego dla wiÄ™kszego meritum) zwoli Bożej opÄ™tać, drÄ™czyć przez lat wiele, jeszcze żywego, jakobez liczby jest opÄ™tanych, a czemu nie ma dokazać tego, aby poÅ›mierci ciaÅ‚a, alias trupa, już od duszy czÄ™sto niewinnej,sprawiedliwej opuszczonego, opanowaÅ‚, w nim chodziÅ‚, zarażaÅ‚?co w tym za niepodobieÅ„stwo? Qui potest plus, potest & minus.Dla tego wiele podejrzanych ciaÅ‚ podczas jakiej zarazy, chorób,Å›mierci odkopujÄ…, znajdujÄ… krwiste jak żywe, które za żywota byÅ‚yjak chusta blade; czÄ™sto koszulÄ™ swÄ… w zÄ™bach trzymajÄ…ce.Aeb imuciÄ…wszy, serce przebiwszy, krwie wiele z nich wypÅ‚ywa, co jestBenedykt ChmielowskiNowe Ateny 113znakiem na Rusi, ile u ludzi pospolitych, iż takie ciaÅ‚o jest upierciężki, bardzo szkodzÄ…cy.CiaÅ‚o czÅ‚eka zmarÅ‚ego, i naturalnie, i zdekretu Bożego (Pulvis es & in pulverem reverteris), powinno siÄ™zepsować i zgnić; chyba że BÓG WszechmogÄ…cy te ciaÅ‚o, jakiejZwiÄ™tej duszy mieszkanie, konserwuje; jakich ciaÅ‚ wiele poKoÅ›cioÅ‚ach Katolickich, osobliwie w Rzymie; Non dabis Sanctumtuum videre corruptionem); albo balsamowanie od Herodota iDiodora opisane dale ciaÅ‚om konserwacjÄ…, jaki jest na trupachEgypskich Mumiami zwanych, wiele tysiÄ™cy lat konserwujÄ…cychsiÄ™.Item na ciaÅ‚ach Monarchów y Panów z racji podobnejkonditury; albo miejsca i ziemi sÅ‚onej, haÅ‚unowatej, salitrzanej,vim conservandi majÄ…cej, jest beneficium; lub z racji suchoÅ›ci igorÄ…coÅ›ci do tegoż pomagajÄ…cych.Jednak te ciaÅ‚a krwie w sobieniemajÄ….Z.Januariusza Biskupa MÄ™czennika po dziÅ› dzieÅ„ krewwre w Neapolu w ampuÅ‚ce, postawiona przy ciele, ale nie w ciele.Czasem krew pÅ‚ynie z zabitego czÅ‚eka przy prezencji swegozabójcy, albo cudownie, albo z antypatycznego ku zabójcy odium
[ Pobierz całość w formacie PDF ]