[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Był pierwo-rodnym stworzeniem Boga i dlatego został nazwany Synem Bożym (Kol.1:15;Obj.3:14).Jest jedynym Synem stworzonym bezpośrednio przez Boga.Wswoim przedludzkim bycie był "mistrzowskim wykonawcą", za którego pośrednic-twem Jehowa uczynił wszystko inne w niebie i na ziemi (Przyp.8:22-31 NW; Kol.1:16, 17).Był też głównym rzecznikiem Bożym.Dlatego nazwano go "Słowem"(Jan 1:1-3; Obj.19:13).186Nazwano go też "pierworodnym" oraz jednorodzonym" Synem Bożym (Jan1:14; 3:16; Hebr.1:6).To znaczy, że został stworzony przed wszystkimi innymi du-chowymi synami Bożymi oraz że tylko jego jedynego Bóg stworzył bezpośrednio.Jezus został nazwany "jednorodzonym Synem" Bożym, ponieważ stworzył go bez-pośrednio sam Jehowa.187Skoro w Biblii możemy przeczytać, że Pan Jezus jest nazwany jako:'Pierworodny' i 'Jednorodzony', to czy te dwa określenia się wzajemnienie wykluczają?" W języku greckim pierworodny to prototokos,185/1Strażnica nr 17/1988r.s.15, 2186Będziesz mógł żyć wiecznie w raju.s.58 p.5187Wiedza, która prowadzi do życia wiecznego s.39 p.13.136" a pierwszy stworzony to protoplastos.Pan Jezus zawsze jest określany tym pierwszym terminem, a tym drugimAdam.Kiedy Epafras doniósł ap.Pawłowi niepokojące wieści o pojawieniusię w Kolosach błędnej nauki, atakującej całkowitą wystarczalność i wyjąt-kowe zwierzchnictwo Jezusa Chrystusa, wbrew przekazanej Kolosanom na-uce apostolskiej pojawiły się dążności judaizujące, czyli nawrót do praktykStarego Testamentu, a także zaczęła się tam kształtować nauka nosząca ce-chy gnozy.Nauka ta jak gdyby ograniczała ewangelię, czyniąc ją dostępnąjedynie dla wąskiego grona wybranych.Głosiciele tej błędnej nauki twierdzi-li, że prostota ewangelii wymaga "dodatku" w postaci głębszej wiedzy, filo-zoficznej, że potrzebne jest opanowanie tajemnej wiedzy, niezbędnej douwolnienia człowieka z niewoli żywiołów świata.Snuto pseudofilozoficznespekulacje na temat bytów pośrednich między Bogiem a człowiekiem.Prze-sadnie akcentowano znaczenie sił demonicznych i aniołów.To wszystko prowadziło do podważania wyjątkowej roli Jezusa Chry-stusa, jako jedynego rzeczywistego pośrednika pomiędzy Bogiem a człowie-kiem.Paweł bardzo stanowczo prostuje ich naukę pisząc: Ponieważ w nimzostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne iniewidzialne; czy trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czyzwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone (Kol.1:16).Biblia nazywa człowieka Bożym stworzeniem, i jako ludzie, możemywiele rzeczy tworzyć, odkrywać, ale nie możemy nic stwarzać.Skoro PanJezus był też stworzony podlegałby tej samej zasadzie.Natomiast pisarzeNowego Testamentu protestują przeciw takiemu rozumowaniu: Wszystkoprzez niego powstało, a bez niego nic nie powstało, co powstało.Jan 1:3).Tyś, Panie, na początku ugruntował ziemię, I niebiosa są dziełem rąk two-ich (Hebr.1:10).188Z tych słów wynika, że Chrystus nie jest stworzeniem bo: "W Nim zo-stało wszystko stworzone i to co w niebiosach, i to co na ziemi, byty wi-dzialne i niewidzialne".Apostoł więc stwierdza, że nie istniało żadne stwo-rzenie, któremu Chrystus nie dałby początku.Pierwsze jakiekolwiek stwo-rzenie, czy w niebie, czy na ziemi, to dzieło Jezusa.Pierworodny w PiśmieZwiętym to dziedzic, to ten, który dziedziczy po ojcu wszystko (Rodz.27:29, Hebr.12:16).Jezus jest więc dziedzicem wszechrzeczy, przez które-go także wszechświat stworzył (Hebr.1:2).Ja zaś uczynię go pierworod-nym, Najwyższym wśród królów ziemi (Ps.89:28).188Słowa te zostały poprawnie przypisane przez "niewolnika" Jezusowi Chrystusowi, Prowadzenie roz-mów.s.378137Pierworodny i pierwszyPierworodny i pierwszyOn jest obrazem Boga niewidzialnego, jest pierworodnym przed wszelkim stwo-rzeniem (Kol.1:15 ks.Kow.)."jest pierworodnym w stosunku do każdego stworze-nia" ks.Romaniuk "Pierworodny wobec każdego stworzenia".KUL.189 Gdyby ter-min "pierworodny" w Kol.1:15 oznaczał "pierwsze stworzenie" to konse-kwentnie określenie "Pierworodny umarłych" (Ap 1:5) by musiało ozna-czać pierwszego, który umarł.Tak jednak nie jest, bo pierwszy umarł Abel.Pierworodny wszelkiego stworzenia, (.) To znaczy, że został stworzo-ny.".Uzgadniając obie wypowiedzi Towarzystwa Strażnica otrzymujemynowy byt: "stworzony wszelkiego stworzenia".(.) świadek wierny iprawdziwy, początek stworzenia Bożego (Ap 3:14).Apostoł Jan autor tychsłów w Ewangelii skomentował je następująco: "Wszystko przez Nie się sta-ło, a bez Niego nic się nie stało, co się stało" (Jan 1:3 por.1Kor 8:6).Określenie "Początek" jest w tej samej formie użyte w stosunku doOjca i Syna, "Początek i Koniec" Ap 21:6 (o Ojcu) i "Początek i Koniec"Ap 22:13 (o Synu).Termin "Początek" pada też w (Kol.1:18) On jest Po-czątkiem - ukazując Syna jako tego, który wszystko z Ojcem rozpoczął."wszystko w Nim ma istnienie" (Kol.1:17), "bo w Nim zostało wszystkostworzone" (Kol.1:16, Rdz 1:1).Bez ojca, bez matki, bez rodowodu, nie mającyani początku dni, ani końca życia, lecz do Syna Bożego, pozostaje kapłanem nazawsze (Hebr.7:3) Tekst ten mówi nam o Chrystusie, który "nie ma ani po-czątku dni", więc nieprawdą jest, że istniał kiedyś czas bez obecności PanaJezusa.Twierdzenie, że skoro Jezus jest "Początkiem i Końcem" (Ap22:13), to ma swój początek i koniec.Jednak te same słowa Biblia odnosirównież do Boga Ojca, czy to też znaczy, że nie jest odwieczny? Ja Jahwe,Ja pierwszy, który będę też ostatni (Izaj.41:4 BP).Czy Jezus to mądrość?Czy Jezus to mądrość?Jahwe mnie stworzył, swe arcydzieło, przed swymi czynami, od dawna(Przyp.8:22 BT II).Słowa te dotyczą mądrości o której jest mowa w tymrozdziale.Organizacja naucza, że słowa w Księdze Przypowieści (ósmy roz-dział) dotyczą Pana Jezusa, podpierając się słowami apostoła Pawła: Chry-stusem mocą Bożą i mądrością Bożą (BT.II).Odpowiedz.Słowo "stworzył" w BT i BP jest przetłumaczone z j.hebr.tylko przypuszczalnie i opatrzone w BP literką "k".Oznacza ona, że w tymmiejscu tekst hebr.jest krytycznie niepewny, stąd jego przekład jest jedynieprawdopodobny.Nie można więc używać tego tekstu jako argumentu.Np.189I tak w wywodach swych eschatologicznych w 1 Kor.15:45-49 Apostoł stosuje go do Chrystusa jako"ostatniego Adama zupełnie transcendentalnego "Człowieka Niebiańskiego", do którego mają sięupodobnić wszyscy dostępujący zbawienia (Rzym.8:29; Kol
[ Pobierz całość w formacie PDF ]