[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.5.17), ale tylko w przypad-ku, gdy do przypisania zmienionego materiału użyjemy ikony z rysunku 5.15.Rys.5.17.Ostrzeżenie o występowaniu w scenie materiału o tej samej nazwiehttp://www.helion.com.pl/cad.htmTworzenie i przypisywanie materiałów 101Jeśli w wyświetlonym oknie wybierzemy opcję Replace, materiał o danej nazwie zostaniezaktualizowany w całej scenie (w obiektach wybranych i nie wybranych).Po wybraniuopcji Rename, w okienku poniżej możemy wpisać inną nazwę przypisywanego materiału.Dzięki temu stary materiał pozostanie nienaruszony.5.4.Próbny renderingTeraz, gdy przypisaliśmy materiał obiektowi w scenie, możemy dokonać pierwszego prób-nego renderingu.Fotel jest zdecydowanie ciemny, więc zrenderowany na standardowymczarnym tle będzie mało widoczny.Dlatego zaczniemy od ustalenia innego, jaśniejszegokoloru tła dla renderowanej sceny.Wybieramy z górnego menu polecenie Rendering/Enviroment, by rozwinąć okno dialogo-we takie jak na rysunku 5.18.Pr�bka koloru t"aPr�bka koloru�wiat"a otaczaj�cegoAmbientRys.5.18.Okno dialogowe EnvironmentPo kliknięciu na próbce koloru tła (patrz rys.5.18) rozwinie się znajome okno Color Se-lector, w którym możemy wybrać kolor tła.My wybraliśmy barwę szarobłękitną.Po kliknięciu na próbce koloru światła Ambient rozwinie się takie samo okno, w którymz kolei możemy ustalić jasność i barwę tzw.światła otaczającego (rozproszonego w atmo-sferze).W tej chwili światło jest całkowicie czarne, czyli po prostu wcale go nie ma.Jest tojednak sytuacja możliwa tylko w przestrzeni kosmicznej.Jako że nasz fotel ma staćw zwykłym pomieszczeniu, nie zaś lewitować na orbicie okołoziemskiej, wybieramy jakąściemną barwę.Dzięki temu uzyskamy w scenie niewielką ilość światła rozproszonego.Jeśli chcesz uzyskać w scenie słabe światło Ambient o neutralnym zabar-wieniu (białe), w oknie Color Selector wybierz dowolną ciemną barwęi przesuń suwak Saturation maksymalnie na lewo.Próbka przybierzekolor ciemnoszary.http://www.helion.com.pl/cad.htm102 3D Studio MAXZamykamy okno dialogowe podwójnym kliknięciem w jego lewym górnym rogu, uaktyw-niamy widok z kamery (jeżeli nie był aktywny) i wydajemy polecenie Render z górnegomenu Rendering.Rozwija się okno dialogowe Render Scene, jak na rys.5.19.Informujeono nas m.in.o tym, że renderowany będzie widok z kamery (Camera01 w polu RenderViewport u dołu po lewej), a zrenderowany obraz będzie miał wymiary 640 x 480 pikseli(pole Output Size) i zostanie wyświetlony na ekranie bez zapisywania do pliku (pole Ren-der Output).Rys.5.19.Okno dialogowe Render ScenePonieważ żadne parametry w tym oknie nie wymagają zmiany, zamykamy je kliknięciemna klawiszu Render.Po chwili na ekranie wyświetla się okno ze zrenderowanym obrazem,jak na rysunku 5.21 (patrz też kolorowa wkładka, rys.1).http://www.helion.com.pl/cad.htmTworzenie i przypisywanie materiałów 103Rys.5.21.Fotel pokryty ciemnozielonym obiciemPrzy kolejnych renderingach, możemy renderować tylko sam fotel.Niema potrzeby, by za każdym razem program musiał obliczać od nowapiksele tła chyba że postanowisz zmienić kolor tła.Rozwiń listę opcjirenderingu w górnym menu narzędziowym, wybierz opcję Selectedw miejsce View i naciśnij ikonę renderingu sceny.Teraz możemy przystąpić do nanoszenia drobnych poprawek.W razie potrzeby koryguje-my parametry materiału w oknie Edytora (kolor, połyskliwość itp.) a potem renderujemyfotel, by ocenić efekt zmian.Gdy po kilku próbach materiał zacznie odpowiadać w pełninaszym oczekiwaniom, zapisujemy scenę na dysk będziemy z niej jeszcze korzystać.Najlepiej zapisz scenę pod własną nazwą za pomocą polecenia Save As,aby nie zniszczyć oryginału pliku.http://www.helion.com.pl/cad.htm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]