[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Lecz w rzeczy-wistości działają równie efektywnie, usuwając zarówno istotne szczegóły, jak i niepo-trzebny szum.Na następnych stronach przedstawię działanie filtrów Noise (Szum), kilkamoich ulubionych zastosowań tych filtrów i pozostawię Tobie wysnucie wniosków. DSzum dodaje do obrazka  piaszczystą fakturę.Fotografia wygląda więc tak, jakbyś jąwykonał w Nowym Jorku na Lower East Side, mknąc twoim czarnym Maserati Bora,gdy miejscowy motłoch obrzucał Cię piaskiem, a szofer rozpaczliwie usiłował opuścićrolety w samochodzie.Więc i tak masz szczęście, że zdjęcie w ogóle wyszło.Rzeczy-wistość jest, rzecz jasna, bardziej szara; szum dodamy do zwykłego zdjęcia za pomocąfiltru, gdy już uda się nam zaparkować nasz samochód pod sklepem z wczorajszym pie-czywem.To jest właśnie piękno szumu.Sprawia, że rzeczy wyglądają świetnie, nawetjeśli takie nie są.Aby dodać szum, zastosuj polecenie Filter|Noise|Add Noise (Filtr|Szum|Dodaj szum).Przedstawione na rysunku 10.39 okno dialogowe Add Noise (Dodaj szum) zawiera na-stępujące opcje.W oknie dialogowymAdd Noise (Dodaj szum)określ ilośći zróżnicowanie szumu,jaki chcesz dodaćdo zaznaczeniaAmount (Intensywność).Ta wartość określa liczbę pikseli na obrazku, które mogąoddalić się od ich bieżących kolorów.Reprezentuje ona raczej zakres kolorów niżzakres jasności i jest wyrażana w procentach.Maksymalna dopuszczalna wartośćwynosi 400%.Jest ona oparta na 256 wartościach jasności przypadających na jedenkanał  w przypadku obrazka 24-bitowego.Jeśli chodzi o obrazek 16-bitowy,wartość ta opiera się na 32 768 wartościach jasności.Zatem w przypadku obrazka24-bitowego (8-bitowe kanały) wartość domyślna 12,5% jest odpowiednikiem32 poziomów jasności  jest to 12,5% z 256.Jeśli na przykład przypisałeś obrazkowi 24-bitowemu wartość 12,5%, programzmieni kolor piksela na dowolny kolor oddalony od bieżącego o maksymalnie32 tony jasności w kanale kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego.Jeśliwpisałeś 400%, program może teoretycznie zastosować 1024 jaśniejsze lubciemniejsze wartości jasności.Lecz dzięki ustawieniom otrzymujesz kolory będącepoza zakresem, dlatego też zostają one sprowadzone do koloru czarnego lub białego.Jako rezultat uzyskujesz większy kontrast pikseli tworzących ziarno szumu. Uniform (Jednolite).Wybierz tę opcję, aby zupełnie dowolnie zastosować koloryw obrębie określonego zakresu.Photoshop nie posiada żadnych preferencjikolorystycznych, toteż rozprowadza wszystkie kolory równomiernie.Gaussian (Gaussowskie).Opcja ta powoduje obliczanie kolorów zgodnie z rozkłademGaussa.W efekcie większość kolorów obliczonych przez filtr jest bądz bardzozbliżona do oryginalnych kolorów, bądz też mieści się w najdalszych granicachokreślonego zakresu.Innymi słowy, opcja daje więcej jasnych i ciemnych pikseli,tworząc w ten sposób bardziej wyrazisty efekt.Monochromatic (Monochromatyczny).W przypadku kolorowego obrazkazastosowanie filtru Add Noise (Dodaj szum) różnicuje losowo wartości pikseliwe wszystkich kanałach kolorów, przy czym obliczenia dla każdego kanału sąprzeprowadzane niezależnie.Natomiast po zaznaczeniu opcji Monochrome(Monochromatyczny) szum zostanie rozprowadzony we wszystkich kanałachw ten sam sposób.W rezultacie otrzymuje się szum w skali szarości (opcja tanie dotyczy obrazków w skali szarości, gdyż szum nie może stać się bardziej szaryniż już jest).Na rysunku 10.40 porównano zastosowanie szumu typu Gaussian (Gaussowski) orazszumu typu Uniform przy takich samych wartościach intensywności szumu (parametrAmount (Intensywność)).Szum typu Gaussian(Gaussowski) dajebardziej wyrazisteefekty niż szumtypu Uniform przyidentycznej wartościparametru Amount(Intensywność) Zazwyczaj filtr Add Noise (Dodaj szum) jednocześnie rozjaśnia i przyciemnia piksele naobrazku.Możesz jednak ograniczyć efekt do nakładania tylko jaśniejszych lub tylkociemniejszych pikseli.W tym celu zastosuj filtr Add Noise (Dodaj szum), a następniepolecenie Fade (Zanik) (Ctrl+Shift+F w Windows, +Shift+F w Mac OS) i wybierztryb mieszania Lighten (Jaśniej) lub Darken (Ciemniej).Możesz również skopiować obra-zek na nową warstwę, zastosować filtr i połączyć przefiltrowany obrazek z oryginałem.Rysunek 10.41 przedstawia przykładowe zastosowanie jaśniejszego i ciemniejszego szumu.Po skopiowaniu obrazka na oddzielną warstwę zastosowałem filtr Add Noise (Dodajszum) z parametrem Amount (Intensywność) o wartości 40% i wybrałem metodę Gaussian(Gaussowskie).Do wykonania górnego lewego obrazka wybrałem tryb mieszania Lighten(Jaśniej).Do utworzenia prawego obrazka zastosowałem tryb Darken (Ciemniej).W obuprzypadkach dodałem warstwę składającą się wyłącznie z jaśniejszego lub ciemniejszegoszumu, zachowując wyrazistość oryginału.Możesz ograniczyćzastosowanie filtruAdd Noise (Dodaj szum)do rozjaśniania(po lewej) lubprzyciemniania szumu(po prawej) przezzastosowanie filtruna klonie umieszczonymna oddzielnej warstwie.Aby utworzyć efektpadającego deszczui zadrapań(dolne obrazki),na warstwach szumuzastosowałem filtryMotion Blur (Poruszenie)i Unsharp Mask(Wzmocnienie)Aby uzyskać efekt zacieków widoczny na dolnych obrazkach z rysunku 10.41, nałożyłemna obrazki umieszczone na odrębnych warstwach filtry Motion Blur (Poruszenie) i UnsharpMask (Wzmocnienie).W oknie dialogowym Motion Blur (Poruszenie) ustawiłem parametrAngle na  30�, a parametr Distance (Odległość) na 30 pikseli.Następnie zastosowałemfiltr Unsharp Mask (Wzmocnienie) z parametrem Amount (Wartość) o wartości 200%i parametrem Radius (Promień) o wartości 1.Oczywiście wartość parametru Threshold(Próg) pozostała niezmieniona (0). Największą wadą filtru Add Noise (Dodaj szum), w moim mniemaniu, jest niemożnośćokreślenia rozmiaru poszczególnych drobin szumu.Bez względu na to, jak ustawisz para-metry, szum nakładany jest zawsze w kwadratach o wielkości 1 piksela.Możesz wypró-bować powiększenie kropek szumu na warstwie przez zastosowanie filtru Maximum(Maksimum) lub Minimum.Lecz w praktyce otrzymujesz w ten sposób jednolite wypeł-nienie obrazka, ponieważ nie ma między pikselami szumu przestrzeni tak dużej, abypomieścić większe kropki.Na szczęście Photoshop udostępnia kilka sposobów.Jednym z nich jest filtr Pointillize(Puentylizacja), który dodaje kropki o różnym rozmiarze, a następnie przypisuje imkolory zbliżone do oryginalnych kolorów na obrazku.Chociaż filtr Pointillize (Puentyli-zacja) nie ma losowego charakteru filtru Add Noise (Dodaj szum), możesz użyć go, abydodać teksturę do obrazka.Do utworzenia górnego lewego obrazka na rysunku 10.42 zastosowałem polecenie Filter|Pixelate|Pointillize (Filtr|Pikslowanie|Puentylizacja) i dla parametru Cell Size (Rozmiarkomórki) wybrałem wartość 5.Po wciśnięciu klawisza Enter (Return w Mac OS) abyzastosować filtr, wcisnąłem Ctrl+Shift+F ( +Shift+F w Mac OS) i wygasiłem filtr,zmieniając wartość parametru Opacity (Krycie) na 50% [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •