[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.4.Dzięki przerwom w nauce będziesz nie tylko bardziej wypoczęty, ale też zapamiętasz lepiejwynikające z podziału krótsze partie materiału.Każdą z nich zrozumiesz i przyswoisz lepiej na bazielepiej zapamiętanej poprzedniej.Ucząc się bez przerwy stajesz się nie tylko bardziej zmęczony, ale igorzej zapamiętujesz.Każdą kolejną porcję informacji coraz gorzej rozumiesz i słabiej łączysz zpoprzednim materiałem nie zapamiętanym właściwie.Zwiadomość niepowodzenia zwiększa stres.5.Chociaż sprzeciwia się to zdrowemu rozsądkowi, ilość i jakość przyswojonego materiału rośnie wczasie przerwy, a nie spada, jak by się mogło wydawać.Tuż po przerwaniu nauki lewa i prawa półkulamózgu zaczynają porządkować zapamiętane informacje na poziomie podświadomym.Po przerwiewiesz więc świadomie więcej, niż gdybyś nie przerywał nauki, co ma również szczególne znaczenie weliminacji tego często głębokiego poczucia winy, które być może znasz z własnego doświadczenia, żeoto przerywasz naukę, a powinieneś ryć dalej (patrz również Rusz głową, rozdział 9).Przerwy, które sobie wyznaczasz, nie powinny trwać dłużej niż 2 - 10 min., wczasie których pozwól umysłowi odpocząć.Idz na krótki spacer, napij się soku, poćwicz trochę,posłuchaj spokojnej muzyki.Bardzo korzystna może okazać się chwila medytacji połączonej zautosugestią9.Jeszcze lepszezapamiętanie i ugruntowanie nowego materiału zapewnia krótki przegląd tego, czego już się nauczyłeśi co jeszcze jest przed tobą.Warto to zrobić odpowiednio na początku i końcu każdej jednostkilekcyjnej.Taki cykliczny przegląd, wgląd wstępny , przyspiesza dokładniejsze przetrawienienaszej wiedzy, zwiększa pewność siebie i daje poczucie skuteczności uczenia się, poza tymukierunkowuje umysł na kolejne cele i pozwala spojrzeć z lotu ptaka na cały materiał, którego się9Np.madytacja dynamiczna w metodzie Silvy lub podobne (przyp.tłum.)80uczysz.Jeśli połączysz wiedzę o tym, jak zachowuje się twoja pamięć w procesie uczeniasię, jakie są jej cykle , z regułami zapamiętywania i pracą wyobrazni, związaną z tworzeniem żywych łączników i skojarzeń, zastąpisz krzywą trwałości pamięci prawie poziomą prostą.Oznaczenia na wykresie na str.80Tytuł: Przyswajanie zapamiętywanego materiału wfunkcji czasu.1.maksymalne zapamiętywanie2.krzywa trwałości pamięci, jeśli stosujesz przerwyw nauce3.materiał zapamiętany4.1 godzina5.2 godziny; koniec okresu nauki6.początek okresu nauki7.krzywa trwałości pamięci, jeśli uczysz się 2godziny bez przerwy8.krzywa trwałości pamięci, jeśli uczysz się bezprzerwy ponad 2 godziny.ODTWARZANIE PO ZAKOCCZENIU NAUKILepsze zapamiętywanie nowego materiału w trakcie nauki to dopiero połowa zadania.Potrzeba citego samego również po jej zakończeniu.Krzywe trwałości pamięci w tym ostatnim przypadku kryjądwie niespodzianki.Po pierwsze zapamiętujesz więcej i lepiej kilka minut po zakończeniu nauki, powtóre: zapominasz 80% szczegółów nowego materiału po pierwszych 24 godzinach (ten dramatycznyspadek ma swoje plusy, gdyż może pomóc ci np. zdjąć nowe informacje z haków pamięci,opisywanych w rozdziale 6.).Wzrost jest korzystny, warto go wykorzystać, spadek może być katastrofalny i lepiej, aby się niezdarzał.Sposób na jedno i drugie, to przeglądanie i powtarzanie.81Jeśli uczysz się przez godzinę, najskuteczniejsze zapamiętanie nowego materiału przypadniemniej więcej 10 min.pózniej.To najlepszy czas na pierwszą powtórkę, której zadaniem jestugruntowanie, głębsze osadzenie zapamiętanej wiedzy w pokładach pamięci.To pierwsze maksimum nakrzywej trwałości pamięci, i jej dlaszy przebieg ulega teraz zmianie, szczegóły, które być może byśzapomniał zostaną w pamięci, co pokazuje wykres na str.&Dla tego samego przykładu następną powtórką powinieneś zrobić po 24 godzinach, a kolejne jak nawykresie na str.& Ogólnie materiał powtarzasz w jednostkach kalendarzowych , tzn.w systemie dni,tygodni, miesięcy i lat, a więc druga powtórka powinna wypaść na drugi dzień, o czym już mówiliśmy,następna po tygodniu, po miesiącu, potem po roku itd.Nie jest to wcale zadanie czasochłonne.Pierwsza powtórka to tak naprawdę przejrzenie mapymyśli (patrz rozdział 22, str.& ), co nie zajmuje więcej niż 10 min.(dla 1-godzinnego okresu nauki), a wkażdej następnej wystarczy, jeśli wynotujesz szybko najważniejsze rzeczy z interesującej cię dziedziny iporównasz je z notatkami zasadniczymi.To, co zapomniałeś, uzupełnij, dodając również wszystko, o cowzbogaciłeś swoją wiedzę między kolejnymi powtórkami.Dzięki tej metodzie nigdy niczego niezapomnisz.Pouczające jest porównanie sprawności umysłowej tych, którzy konsekwentnie powtarzają z tymi,którzy tego nie robią.Ci, którzy rezygnują z powtórek nieustannie uczą się na nowo i na nowozapominają.Z trudnością zapamiętują nowe informacje, ponieważ baza - fundament, którego potrzebują,aby zrozumieć te informacje, dawno uleciał z pamięci.Tacy ludzie zawsze uczą się z trudnością, kiepskorozumieją, słabo przypominają sobie nowy materiał; cały ten proces jest dla nich żmudny i męczący.Ludzie, którzy naprawdę powtarzają, przekonują się, że w miarę nabywania coraz większejwiedzy, nowe informacje zapamiętują coraz szybciej.Tworzy się swoiste koło napędowe - procesyuczenia się, rozumienia i zapamiętywania wspomagają się wzajemnie.To naprawdę zadziwiające - im82więcej się uczysz, tym łatwiej się uczysz.Tak jak w biblijnym cytacie: Albowiem temu, który ma,będzie dodane, a temu, który nie ma, zostanie i to co ma odebrane 10.Wiedzę o tym, jak działa pamięć po zakończeniu nauki możesz wykorzystać również dorozwiązania bieżących problemów ze sprawnością umysłową, zwłaszcza jak chodzi o pogarszającą siępamięć w starszym wieku.Stale uaktualniane statystyki dowodzą, że po 24 roku życia nasza pamięć stalesię pogarsza.Dane statystyczne trudno podważyć, ale ich interpretacja kryje jeden poważny błąd.Otóżbadane osoby praktycznie nie miały pojęcia o tym, jak zachowuje się nasza pamięć, jakie są jejmechanizmy i w związku z tym nie przywiązywały żadnej uwagi do ćwiczeń pamięciowych.Innymisłowy, badania statystyczne potwierdzają jedynie to, że pamięć pogarsza się z wiekiem u tych, którzy nieznają ani reguł zapamiętywania, ani też nie powtarzają tego, czego się nauczyli.Należą więc do tych,których dotyczy druga część biblijnego cytatu.Ostatnie doświadczenia z udziałem ludzi, którzy wykorzystują reguły zapamiętywania imechanizmy działania pamięci w procesie uczenia się, potwierdzają rzecz zupełnie przeciwną.Jeśli stalezatrudniasz lewą i prawą półkulę mózgu, łączysz myślenie logiczne i analityczne, umiejętnościmatematyczne i werbalne z twórczą wyobraznią, z kreowaniem barwnych, niezwykłych, dynamicznychobrazów i wyczuciem przestrzeni i muzyki, i wszystko to wspomagasz regułami zapamiętywania i wiedząo rytmach własnej pamięci, jeśli - powtórzę, jest to nieprzerwany proces samodzielnego uczenia się -twoja pamięć nie tylko nie pogorszy się z wiekiem, ale z upływem czasu może osiągnąć szczytymożliwości
[ Pobierz całość w formacie PDF ]