[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.7.Innymi sÅ‚owy: ChcÄ™ CiÄ™ caÅ‚ego, a oni nie umiejÄ… i nie mogÄ… wyrazić Ciebie caÅ‚ego, bożadna rzecz na ziemi czy na niebie nie może dać duszy tego poznania, jakie ona pragnie miećo Tobie.W rezultacie nie zaspokojÄ… mojego pragnienia.BÄ…dz zatem Ty sam, zamiast nich,posÅ‚aÅ„cem dla mnie i samÄ… wieÅ›ciÄ…!7.TE DZIEAA CO SI WOKÓA PRZESUWAJTe dzieÅ‚a, co siÄ™ wokół przesuwajÄ…,NiosÄ… mi pieśń o Twojej czarownej piÄ™knoÅ›ci.I coraz gÅ‚Ä™biej duszÄ™ rozdzierajÄ…,Tak że niemal umieram,Gdy mi szepcÄ… o twoich tajemnic wielkoÅ›ci.OBJAZNIENIE1.W poprzedniej strofie dowodziÅ‚a dusza, że zachorowaÅ‚a lub zostaÅ‚a zraniona miÅ‚oÅ›ciÄ…OblubieÅ„ca skutkiem tych wieÅ›ci, jakie jej dawaÅ‚y o Nim nierozumne stworzenia.W tej zaÅ›strofie mówi nam, że rana Jego miÅ‚oÅ›ci jeszcze siÄ™ bardziej zaogniÅ‚a skutkiem innego,wyższego poznania OblubieÅ„ca.Poznania tego nabywa ona za poÅ›rednictwem stworzeÅ„rozumnych, szlachetniejszych od tamtych, mianowicie przez ludzi i aniołów.I nie tylkozwiÄ™ksza siÄ™ jej rana, lecz mówi, że umiera z miÅ‚oÅ›ci na widok przedziwnego bezmiaru, jakidziÄ™ki tym stworzeniom zaczyna siÄ™ przed niÄ… częściowo odsÅ‚aniać.Nazywa go tajemniczym,ponieważ nie umie tego wyrazić; jest on jednak taki, że przyprawia duszÄ™ o Å›mierć z miÅ‚oÅ›ci.2.Z tego możemy poznać, że w obcowaniu miÅ‚oÅ›ci sÄ… trzy rodzaje udrÄ™k spowodowanychprzez UmiÅ‚owanego, stosownie do trzech sposobów poznania, jakie można mieć o Nim.Pierwszy nazywa siÄ™ ranÄ….Jest to cierpienie lżejsze i szybciej przemijajÄ…ce, tak wÅ‚aÅ›nie jakzranienie.Powstaje to zranienie z poznania Boga, jakiego dusza nabywa za poÅ›rednictwemnierozumnych stworzeÅ„, bÄ™dÄ…cych najniższymi z dzieÅ‚ Bożych.I o tym zranieniu, które tunazywamy także omdleniem, mówi również oblubienica z PieÅ›ni nad pieÅ›niami: Adjuro vos,filiae Jerusalem, si inveneritis dilectum meum, ut nuntietis ei, quia amore langueo;  PoprzysiÄ™gam was, córki jerozolimskie, jeÅ›li znajdziecie MiÅ‚ego mego, abyÅ›cie MuoznajmiÅ‚y, iż mdlejÄ™ z miÅ‚oÅ›ci" (5, 8).Przez córki jerozolimskie rozumie tu stworzenia.3.Drugie cierpienie to jakby rozdarcie duchowe, o wiele gÅ‚Ä™bsze i dÅ‚użej trwajÄ…ce niż rana.Jest ono jakby ranÄ…, która już przeksztaÅ‚ciÅ‚a siÄ™ w rozdarcie, dziÄ™ki czemu dusza czuje siÄ™prawdziwie trawiona miÅ‚oÅ›ciÄ….To rozdarcie powstaje w duszy poznajÄ…cej wcielenie SÅ‚owa itajemnice wiary, które bÄ™dÄ…c wiÄ™kszymi dzieÅ‚ami Boga i zawierajÄ…c w sobie wiÄ™kszÄ… miÅ‚ośćBożą niż inne stworzenia, wywoÅ‚ujÄ… w duszy tym wiÄ™kszy skutek miÅ‚oÅ›ci.Tak że gdypierwszy byÅ‚ jakby zranieniem, ten drugi jest już jakby oczywistÄ…, rozdartÄ… i dÅ‚ugotrwaÅ‚Ä… ranÄ….RozmawiajÄ…c o tym z duszÄ…, Oblubieniec z PieÅ›ni nad pieÅ›niami mówi:  ZraniÅ‚aÅ› serce moje,siostro moja, oblubienico, zraniÅ‚aÅ› serce moje jednym okiem twoim i jednym wÅ‚osem szyitwojej" (4, 9).Oko oznacza tu wiarÄ™ we wcielenie OblubieÅ„ca, a wÅ‚os umiÅ‚owanie tejtajemnicy.4.Trzeci przejaw tego miÅ‚osnego cierpienia to jakby umieranie, w którym i rana duszy jestzaogniona i caÅ‚a dusza jest objÄ™ta tym zaognieniem i żyje tak umierajÄ…c, aż miÅ‚ość, kÅ‚adÄ…ckres jej życiu i przemieniajÄ…c jÄ… w miÅ‚ość, sprawi, że żyć bÄ™dzie życiem miÅ‚oÅ›ci.Toumieranie z miÅ‚oÅ›ci powstaje w duszy za poÅ›rednictwem dotkniÄ™cia najwyższego poznaniaboskoÅ›ci, bÄ™dÄ…cego czymÅ› niepojÄ™tym, o czym mówi w tej strofie, że jej szepcÄ….DotkniÄ™cie tonie jest dÅ‚ugotrwaÅ‚e ani mocne, raczej przechodzi szybko, gdyż inaczej dusza odÅ‚Ä…czyÅ‚aby siÄ™od ciaÅ‚a.Na skutek tego dotkniÄ™cia dusza pozostaje umierajÄ…ca z miÅ‚oÅ›ci i bardziej umieradlatego, że nie może już zaraz umrzeć z miÅ‚oÅ›ci.To jest miÅ‚ość gwaÅ‚towna, nie cierpiÄ…cazwÅ‚oki.WskazujÄ… na nie sÅ‚owa Pisma Å›wiÄ™tego w KsiÄ™dze Rodzaju, mówiÄ…c o Racheli, któratakÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ… potomstwa paÅ‚aÅ‚a, iż rzekÅ‚a mężowi swemu Jakubowi: Da mihi liberos, alioquinmoriar;  Daj mi dzieci, inaczej umrÄ™" (30, 1).Prorok Job zaÅ› woÅ‚aÅ‚: Quis mihi det, ut quicoepit ipse me conterat?  Kto by mi daÅ‚.aby Ten, który poczÄ…Å‚, ten mnie starÅ‚?" (6, 8-9).5.Te dwa rodzaje cierpieÅ„ miÅ‚osnych, tj.rozdarcie i umieranie, zadajÄ… duszy stworzeniarozumne, jak to sama mówi w tej strofie.RozdzierajÄ… przez to, że opowiadajÄ… jej o czarownejpiÄ™knoÅ›ci UmiÅ‚owanego, zawartej w tajemnicach i w MÄ…droÅ›ci Bożej, których jÄ… nauczajÄ… wwierze.Umieranie jest przez to, co niepojÄ™te, tzn.przez uczucie i poznanie boskoÅ›ci, któreniekiedy jej siÄ™ odsÅ‚ania, kiedy sÅ‚yszy rozmowÄ™ o Bogu.Mówi wiÄ™c:Te dzielÄ…, co siÄ™ wokół przesuwajÄ….6.Przez te dzieÅ‚a, które siÄ™ przesuwajÄ…, jak to już zaznaczyliÅ›my, oznacza tu dusza stworzeniarozumne: ludzi i aniołów, gdyż tylko oni spoÅ›ród wszystkich stworzeÅ„ chodzÄ… przed Bogiem,tj.poznajÄ… Go.To bowiem chce wyrazić przez sÅ‚owo: przesuwajÄ… siÄ™ (vagan), które w jÄ™zykuÅ‚aciÅ„skim odpowiada sÅ‚owu vacant (11).A ponieważ z pomocÄ… tych istot rozumnych lepiejpoznaje Boga bÄ…dz przez rozważanie Jego doskonaÅ‚oÅ›ci, nieskoÅ„czenie przewyższajÄ…cychdoskonaÅ‚ość choćby najwyższych stworzeÅ„, bÄ…dz przez jaÅ›niejsze poznanie, jakie dajÄ… o Nim te istoty, jedne przez wewnÄ™trzne natchnienia, jak to czyniÄ… anioÅ‚owie, inne przez prawdyPisma Å›wiÄ™tego, dlatego sÅ‚usznie mówi:NiosÄ… mi pieśń o Twojej czarownej piÄ™knoÅ›ci,7.czyli pozwalajÄ… mi zrozumieć niewymowne skarby Å‚aski i Twego miÅ‚osierdzia w dzieleWcielenia i prawdach wiary, które mi Ciebie objaÅ›niajÄ….Wciąż też dajÄ… mi poznać coraz tonowe rzeczy, a gdyby jeszcze wiÄ™cej mogÅ‚y mówić, tym wiÄ™cej odsÅ‚oniÅ‚yby TwoichwdziÄ™ków.I coraz gÅ‚Ä™biej dusze rozdzierajÄ….8.Im wiÄ™cej bowiem anioÅ‚owie dajÄ… mi natchnieÅ„, a ludzie nauczajÄ… o tobie, tym bardziejrozmiÅ‚owujÄ… mnie w Tobie, i tak coraz gÅ‚Ä™biej raniÄ… mnie miÅ‚oÅ›ciÄ….Tak, że niemal umieram,Gdy mi szepcÄ… o Twoich tajemnic wielkoÅ›ci.9.Innymi sÅ‚owy: Oprócz tej rany, którÄ… mi stworzenia zadajÄ… przez to, że mówiÄ… mi otysiÄ…cach Twoich wdziÄ™ków, jest jeszcze coÅ›, «nie wiem co» (12), co czuje siÄ™, że zostaÅ‚o dopowiedzenia, i jedna rzecz, którÄ… siÄ™ poznaje, że zostaÅ‚a do powiedzenia, i wzniosÅ‚y Å›ladBoga, który siÄ™ odsÅ‚ania przed duszÄ…, który zostaje jeszcze do zbadania, i jakieÅ› bardzowzniosÅ‚e poznanie Pana Boga, którego nie można wyrazić, i dlatego okreÅ›lam to jako coÅ› «niewiem co».I jeÅ›li to pierwsze, które znam, rani mnie i ranÄ™ miÅ‚oÅ›ci pogÅ‚Ä™bia, to owo drugie,którego nie mogÄ™ pojąć, a tylko czujÄ™ wzniosÅ‚ość jego, przyprawia mnie o Å›mierć [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •