[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Procedura audytu wewnętrznego obejmuje63:1) szczegółowe warunki planowania audytu wewnętrznego oraz wzór planuaudytu wewnętrznego, zarówno w ujęciu strategicznym jak i rocznym,2) tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz sposób współpracyz pracownikami komórki, w której przeprowadza się audyt wewnętrzny,63Por.Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2002 r.w sprawie szczególowego sposobui trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego, DzU 2002, nr 111, poz.973, paragraf 11; Podręcznikaudytu wewnętrznego w administracji publicznej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002, s.25.403) sposób dokumentowania wyników audytu wewnętrznego,4) tryb sporządzania i elementy sprawozdania z przeprowadzenia audytuwewnętrznego.Wykorzystanie audytu wewnętrznego, jako istotnego narzędzia wspomagającego zarządzanie finansami w jednostce samorządu terytorialnego, opierasię na opracowaniu w pierwszej kolejności64:1) wzorców, norm i planów mających zastosowanie w ustalaniu celów polityki finansowej oraz w tworzeniu norm prawa regulującego działalność finansową jednostki samorządu terytorialnego, jak również będących podstawą porównań prowadzonych w oparciu o przygotowane plany finansowe (operacyjne)i strategiczne (te ostatnie są uszczegółowieniem strategii);2) procedur decyzyjnych opartych na wykorzystaniu informacji pochodzącejz audytu wewnętrznego, kontroli i sprawozdawczości, pozwalających na podejmowanie decyzji i ich prawidłowe wykonywanie;3) systemu ewidencji działalności finansowej, umożliwiającej sprawne prowadzenie audytu wewnętrznego - przede wszystkim czytelna rachunkowośći sprawozdawczość finansowa oraz statystyka finansowa;4) systemu kontroli i analizy finansowej, która kończy się aprobatą (absolutorium) lub dezaprobatą prowadzonej działalności finansowej.Aby audyt mógł wypełniać swoją podstawową funkcję oraz przyczyniać siędo wzrostu efektowności zarządzania finansami samorządowymi, powinienzmierzać do65:1) eliminowania błędów w obowiązujących przepisach i procedurach,2) eliminowania błędów w działaniu i ustalania przyczyn odchyleń od realizacji planu i strategii,3) eliminowania procedur i przepisów, które hamują postęp organizacyjnyi rozwój oraz obniżają jakość usług świadczonych na rzecz społeczności lokalnej,4) wzrostu wydajności i jakości pracy w podległych jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego,5) postulowania zmian mających na celu wyeliminowanie luk w strategiiniesprzyjających podwyższaniu skuteczności prowadzonych działań w tym zakresie,6) wprowadzania wszelkiego rodzaju innowacji w funkcjonowaniu i realizacji zadań w danej jednostce samorządu terytorialnego, sprzyjających racjonalizacji, zwiększaniu efektywności wydatkowania środków publicznych orazrozwojowi.Audyt wewnętrzny prowadzi się w jednostkach samorządu terytorialnego,jeżeli gromadzą one znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydat-64Por.B.R.Kuc op.cit., s.158.65Por.B.Filipiak Rola audytu wewnętrznego w kontroli realizacji strategii jednostki samorządu:erytorialnego, w: Rachunkowość a controlling, E.Nowak (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005, s.149-150.41ków publicznych.Wysokość kwoty, która obliguje do wprowadzenia audytuwewnętrznego określa rozporządzenie ministra finansów.Podstawą skuteczności działań audytu jest miejsce audytora w strukturachjednostki samorządu terytorialnego: audytor wewnętrzny jest zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego i podlega bezpośrednio jej kierownikowi.Audytor wewnętrzny jest jednocześnie ściśle związany z Głównym InspektoremAudytu Wewnętrznego.1.6.Nadzór i dyscyplinaw zakresie finansów publicznychNadzór jest pojęciem szerszym od kontroli, gdyż poza czynnościami typowokontrolnymi obejmuje również czynności pokontrolne.Nadzór łączy się z organizacyjnym lub funkcjonalnym podporządkowaniem oraz odpowiedzialnościąza czynności poddane nadzorowi66.Celem nadzoru jest ograniczenie przekraczania kompetencji przez organy samorządu terytorialnego, zapewnienie legalności ich funkcjonowania, zwłaszcza z punktu widzenia wywiązywania się z powierzonych im zadań własnych i zleconych, oraz sprawdzenie czy jednostka lubkomórka nadzorowana zrealizowała czynności pokontrolne, do których byłazobligowana.W większości demokratycznych państw czynności nadzoru mają charakternadzoru administracyjnego.Obejmuje on czynności władczego wkraczania nadrzędnego organu administracji publicznej w działalność organu nadzorowanego(jednostki samorządu terytorialnego).Europejska Karta Samorządu Terytorialnego również wypowiada się w zakresie nadzoru67.Wskazuje, że kompetencje powierzone wspólnotom lokalnymwinny być prawidłowe, pełne i całkowite.Mogą one być kwestionowane lubograniczane przez inną władzę, centralną lub regionalną, jedynie w ramachprawa.Dalej wskazuje się, że wszelka kontrola administracyjna wspólnot lokalnych może być dokonywana jedynie wedle form i w przypadkach przewidzianych przez Konstytucję lub obowiązujące prawo.Natomiast wszelka kontrolaadministracyjna czynności wspólnot lokalnych powinna, w zasadzie, zmierzaćjedynie do zapewnienia poszanowania praworządności i zasad konstytucyjnych.Tak rozumiany nadzór powinien obejmować kontrolę celowości działań władzwyższego szczebla w odniesieniu do zadań, do wykonania których delegowanesą wspólnoty lokalne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]