[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Procedura audytu wewnÄ™trznego obejmuje63:1) szczegółowe warunki planowania audytu wewnÄ™trznego oraz wzór planuaudytu wewnÄ™trznego, zarówno w ujÄ™ciu strategicznym jak i rocznym,2) tryb przeprowadzania audytu wewnÄ™trznego oraz sposób współpracyz pracownikami komórki, w której przeprowadza siÄ™ audyt wewnÄ™trzny,63Por.RozporzÄ…dzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2002 r.w sprawie szczególowego sposobui trybu przeprowadzania audytu wewnÄ™trznego, DzU 2002, nr 111, poz.973, paragraf 11; PodrÄ™cznikaudytu wewnÄ™trznego w administracji publicznej, Ministerstwo Finansów, Warszawa 2002, s.25.40 3) sposób dokumentowania wyników audytu wewnÄ™trznego,4) tryb sporzÄ…dzania i elementy sprawozdania z przeprowadzenia audytuwewnÄ™trznego.Wykorzystanie audytu wewnÄ™trznego, jako istotnego narzÄ™dzia wspoma­gajÄ…cego zarzÄ…dzanie finansami w jednostce samorzÄ…du terytorialnego, opierasiÄ™ na opracowaniu w pierwszej kolejnoÅ›ci64:1) wzorców, norm i planów majÄ…cych zastosowanie w ustalaniu celów poli­tyki finansowej oraz w tworzeniu norm prawa regulujÄ…cego dziaÅ‚alność finan­sowÄ… jednostki samorzÄ…du terytorialnego, jak również bÄ™dÄ…cych podstawÄ… po­równaÅ„ prowadzonych w oparciu o przygotowane plany finansowe (operacyjne)i strategiczne (te ostatnie sÄ… uszczegółowieniem strategii);2) procedur decyzyjnych opartych na wykorzystaniu informacji pochodzÄ…cejz audytu wewnÄ™trznego, kontroli i sprawozdawczoÅ›ci, pozwalajÄ…cych na podej­mowanie decyzji i ich prawidÅ‚owe wykonywanie;3) systemu ewidencji dziaÅ‚alnoÅ›ci finansowej, umożliwiajÄ…cej sprawne pro­wadzenie audytu wewnÄ™trznego - przede wszystkim czytelna rachunkowośći sprawozdawczość finansowa oraz statystyka finansowa;4) systemu kontroli i analizy finansowej, która koÅ„czy siÄ™ aprobatÄ… (ab­solutorium) lub dezaprobatÄ… prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci finansowej.Aby audyt mógÅ‚ wypeÅ‚niać swojÄ… podstawowÄ… funkcjÄ™ oraz przyczyniać siÄ™do wzrostu efektownoÅ›ci zarzÄ…dzania finansami samorzÄ…dowymi, powinienzmierzać do65:1) eliminowania bÅ‚Ä™dów w obowiÄ…zujÄ…cych przepisach i procedurach,2) eliminowania bÅ‚Ä™dów w dziaÅ‚aniu i ustalania przyczyn odchyleÅ„ od re­alizacji planu i strategii,3) eliminowania procedur i przepisów, które hamujÄ… postÄ™p organizacyjnyi rozwój oraz obniżajÄ… jakość usÅ‚ug Å›wiadczonych na rzecz spoÅ‚ecznoÅ›ci lokal­nej,4) wzrostu wydajnoÅ›ci i jakoÅ›ci pracy w podlegÅ‚ych jednostkach organiza­cyjnych jednostki samorzÄ…du terytorialnego,5) postulowania zmian majÄ…cych na celu wyeliminowanie luk w strategiiniesprzyjajÄ…cych podwyższaniu skutecznoÅ›ci prowadzonych dziaÅ‚aÅ„ w tym za­kresie,6) wprowadzania wszelkiego rodzaju innowacji w funkcjonowaniu i reali­zacji zadaÅ„ w danej jednostce samorzÄ…du terytorialnego, sprzyjajÄ…cych rac­jonalizacji, zwiÄ™kszaniu efektywnoÅ›ci wydatkowania Å›rodków publicznych orazrozwojowi.Audyt wewnÄ™trzny prowadzi siÄ™ w jednostkach samorzÄ…du terytorialnego,jeżeli gromadzÄ… one znaczne Å›rodki publiczne lub dokonujÄ… znacznych wydat-64Por.B.R.Kuc op.cit., s.158.65Por.B.Filipiak Rola audytu wewnÄ™trznego w kontroli realizacji strategii jednostki samorzÄ…du:erytorialnego, w: Rachunkowość a controlling, E.Nowak (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicz­nej we WrocÅ‚awiu, WrocÅ‚aw 2005, s.149-150.41 ków publicznych.Wysokość kwoty, która obliguje do wprowadzenia audytuwewnÄ™trznego okreÅ›la rozporzÄ…dzenie ministra finansów.PodstawÄ… skutecznoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ audytu jest miejsce audytora w strukturachjednostki samorzÄ…du terytorialnego: audytor wewnÄ™trzny jest zatrudniony w jed­nostce samorzÄ…du terytorialnego i podlega bezpoÅ›rednio jej kierownikowi.Audytor wewnÄ™trzny jest jednoczeÅ›nie Å›ciÅ›le zwiÄ…zany z Głównym InspektoremAudytu WewnÄ™trznego.1.6.Nadzór i dyscyplinaw zakresie finansów publicznychNadzór jest pojÄ™ciem szerszym od kontroli, gdyż poza czynnoÅ›ciami typowokontrolnymi obejmuje również czynnoÅ›ci pokontrolne.Nadzór Å‚Ä…czy siÄ™ z or­ganizacyjnym lub funkcjonalnym podporzÄ…dkowaniem oraz odpowiedzialnoÅ›ciÄ…za czynnoÅ›ci poddane nadzorowi66.Celem nadzoru jest ograniczenie przekra­czania kompetencji przez organy samorzÄ…du terytorialnego, zapewnienie legal­noÅ›ci ich funkcjonowania, zwÅ‚aszcza z punktu widzenia wywiÄ…zywania siÄ™ z po­wierzonych im zadaÅ„ wÅ‚asnych i zleconych, oraz sprawdzenie czy jednostka lubkomórka nadzorowana zrealizowaÅ‚a czynnoÅ›ci pokontrolne, do których byÅ‚azobligowana.W wiÄ™kszoÅ›ci demokratycznych paÅ„stw czynnoÅ›ci nadzoru majÄ… charakternadzoru administracyjnego.Obejmuje on czynnoÅ›ci wÅ‚adczego wkraczania nad­rzÄ™dnego organu administracji publicznej w dziaÅ‚alność organu nadzorowanego(jednostki samorzÄ…du terytorialnego).Europejska Karta SamorzÄ…du Terytorialnego również wypowiada siÄ™ w za­kresie nadzoru67.Wskazuje, że kompetencje powierzone wspólnotom lokalnymwinny być prawidÅ‚owe, peÅ‚ne i caÅ‚kowite.MogÄ… one być kwestionowane lubograniczane przez innÄ… wÅ‚adzÄ™, centralnÄ… lub regionalnÄ…, jedynie w ramachprawa.Dalej wskazuje siÄ™, że wszelka kontrola administracyjna wspólnot lokal­nych może być dokonywana jedynie wedle form i w przypadkach przewidzia­nych przez KonstytucjÄ™ lub obowiÄ…zujÄ…ce prawo.Natomiast wszelka kontrolaadministracyjna czynnoÅ›ci wspólnot lokalnych powinna, w zasadzie, zmierzaćjedynie do zapewnienia poszanowania praworzÄ…dnoÅ›ci i zasad konstytucyjnych.Tak rozumiany nadzór powinien obejmować kontrolÄ™ celowoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ wÅ‚adzwyższego szczebla w odniesieniu do zadaÅ„, do wykonania których delegowanesÄ… wspólnoty lokalne [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •