[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Strofa 31I jednym tylko włosem moim,Który na mojej szyi wiewem poruszonyUjrzałeś boskim wzrokiem Twoim,Zostałeś ubezwładniony,Jednym mych oczu spojrzeniem zraniony!OBJAŚNIENIE3.Trzy rzeczy chce dusza wypowiedzieć w tej strofie.Po pierwsze, chce dać poznać, żemiłość, przez którą powiązane są cnoty, jest miłością mocną, bo taką być musi, by je mogłautrzymać.Po drugie, wskazuje, że Bóg daje się ująć jej włosem miłości, widząc go jedynym imocnym.Po trzecie, wskazuje, jak bardzo Bóg rozmiłował się w niej na skutek jej czystej igłębokiej wiary.Mówi więc:I jednym tylko włosem moim,Który na mojej szyi wiewem poruszony.4.Szyja oznacza tu siłę, z jaką porusza się włos miłości wiążący cnoty, gdyż jest to miłośćmocna.Ten jeden włos bowiem nie tylko ma łączyć cnoty, lecz musi być tak mocny, żebyżadna przeciwna wada nie mogła w żadnym miejscu rozerwać tego wieńca doskonałości.Cnoty bowiem tak się łączą i tak je wiąże ten włos miłości, że gdy jedna się odrywa,wszystkie inne opadają.Cnoty pozostają w takim stosunku do siebie, że gdzie jest jedna, tamsą wszystkie, gdzie zaś brakuje jednej, tam brakuje wszystkich.Mówi dusza, że poruszał się na szyi.Oznacza to, że w męstwie duszy wzlatuje ta miłość kuBogu mocnym i szybkim lotem, nie zatrzymując się na żadnej rzeczy.I podobnie jak wiatrporusza włos na szyi i podnosi go, tak również tchnienie Ducha Świętego porusza i podnosi tęmiłość mocną, by wzlatywała do Boga.I bez tego boskiego tchnienia, poruszającego władzedo ćwiczenia się w miłości, cnoty nie działają i nie sprawiają swych skutków, chociażby byływ duszy.W wyrażeniu zaś, że Umiłowany ujrzał wzrokiem swoim włos na szyi, daje poznać, jakbardzo Bóg miłuje tę miłość mocną.Patrzeć bowiem nie jest to nic innego, jak przyglądać siękomuś ze szczególną uwagą i poszanowaniem.Ta miłość mocna sprawia, że Bóg zwraca oczyna duszę i patrzy na nią.Mówi więc dalej:Ujrzałeś boskim wzrokiem Twoim.5.Te słowa mówi dusza dla zaznaczenia, że Bóg nie tylko ceni tę jej mocną miłość, leczkocha ją właśnie dla tej jej mocy.Spojrzenie Boga jest to samo co miłość Boga, tak jakspoglądanie Jego oznacza, że coś jest Mu miłe, jak to już mówiliśmy.Powtórnie wraca tudusza do szyi.Ta bowiem, jak mówi, jest przyczyna, dla której bardzo Bóg go kocha, tzn.ponieważ go widzi w sile, a to jest jakby mówiła: ukochałeś go widząc go mocnym, bezobawy, małoduszności, jedynym, bez żadnej innej miłości i poruszającym się z lekkością i zzapałem.6.Do tego czasu nie patrzył Bóg na ten włos i nie był przezeń ujęty.Nie widział go bowiemsamego, odłączonego od innych włosów, czyli od innych miłości, pożądań, skłonnościuczuciowych i upodobań.Nie był więc ten włos poruszany męstwem.Dopiero wówczas, gdyprzez umartwienia, trudy, pokusy i pokutę odłączył się od wszystkiego i stał się tak mocny, żeżadna siła ani przeciwności go nie zerwą, spogląda Bóg na niego i daje się nim ująć.Łączy onwtedy i splata kwiaty w wieńce, będąc już dostatecznie silny, by je zachować w duszy.7.Jakie i jakiego rodzaju są te pokusy i trudy i dokąd sięgają, aby dusza mogła dojść do owejmocnej miłości, w której Bóg się z nią łączy, powiedzieliśmy nieco w objaśnieniu czterechstrof zaczynających się od słów: O żywy płomieniu miłości! (34).Po przejściu tychprzeciwności przychodzi dusza do tego stopnia miłości, że zasługuje już na boskiezjednoczenie.Dlatego mówi:Zostałeś ubezwładniony.8.O rzeczy godna wielkiego podziwu i radości! Bóg jednym włosem uwięziony zostaje!Przyczyną tego szczęśliwego pojmania jest pragnienie Boga, z jakim On chce spoglądać naowo poruszanie się włosa na szyi, jak to mówią wiersze poprzednie.Mówiliśmy już wstrofach poprzednich, że spojrzenie Boga oznacza Jego miłość.Gdyby bowiem w swymwielkim miłosierdziu nie spojrzał na nas i nie umiłował nas pierwszy, jak mówi św
[ Pobierz całość w formacie PDF ]