X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Efekt powyższych czynności widać na rysunku 2.10.Rysunek 2.10.Pozycjonowanie uchawzględem kubka Rozdział 2.Kubek 55Jeżeli podczas przesuwania ucha posłużyliśmy si� oknem Numeric (n), to musimy do-datkowo nacisnąć przycisk Apply, aby operacja została dodana do obiektu.Przycisk Apply w oknie Numeric (n) jedynie dodaje do obiektu modyfikacje, jakie wprowadzana jego siatce dane narz�dzie.Można si� o tym łatwo przekonać, kilkakrotnie używającprzycisku Apply  w efekcie kolejne modyfikacje b�dą si� sumować.Natomiast, aby ostateczniezatwierdzić daną modyfikacj�, należy wybrać opcj� Modes/Deselect Tool (Make) (Enter).Porządkowanie warstw z obiektami i krzywymiZanim przejdziemy do dalszych czynności, związanych z pracą nad obiektami, uprzątnij-my nieco zawartość warstw pliku obiektu i zachowajmy sam obiekt.Aktualnie w war-stwie 1.znajduje si� kubek, w 2. ścieżki dla ucha, w 3. ucho i w 6. połowicznyobrys kubka.Proponuj�, aby wszystkie obiekty mające ścianki, czyli te, które wykorzy-stamy w module Layout, zgromadzić w pierwszych warstwach, natomiast ścieżki,z których już skorzystaliśmy, w warstwach 6.i 7.Wi�c przejdzmy do warstwy 2., wy-tnijmy jej zawartość poleceniem Cut (x), uaktywnijmy warstw� 7.i tam ją wklejmy zapomocą funkcji Paste (v).T� samą procedur� powtórzmy wzgl�dem warstwy 3.i wklej-my ucho do warstwy 2.Obecnie mamy już uporządkowaną zawartość poszczególnychwarstw i od tej pory jedynie dwie pierwsze z nich b�dą nas interesować.Warto równieżzachować wynik naszej dotychczasowej pracy  korzystamy z polecenia File/SaveObject As (S) i w polu File Name otwartego okna wpisujemy nazw�, na przykład  Ku-bek (rozszerzenie.lwo zostanie dodane automatycznie).Nadawanie materiałówPrzydałoby si� jeszcze nadać obiektom jakieś materiały  co prawda domyślnie każdyz tworzonych elementów ma przydzielany materiał Default, ale jest to jedynie rozwią-zanie tymczasowe i pr�dzej czy pózniej trzeba je zastąpić.Załóżmy, że kubek i jegoucho mają taką samą charakterystyk� powierzchni, wi�c można im nadać ten sam mate-riał.Aby zrobić to najszybciej, wystarczy jednocześnie uaktywnić warstwy 1.i 2.(przytrzymując Shift i klikając lewym klawiszem myszy w górne cz�ści ich symboli),a nast�pnie skorzystać z polecenia Detail/[Polygons] Surface (q) i w nowo otwartymoknie w polu Name wpisać nazw� materiału, na przykład  kubek , tak jak przedstawiato rysunek 2.11.W dolnej cz�ści okna znajduje si� funkcja wygładzania ścianek Smoothing, którą powinniśmy włączyć, gdyż w przeciwnym razie, aby uzyskać gładkąpowierzchni�, musielibyśmy zbudować obiekt o nieskończonej g�stości siatki.Możnateż zdefiniować w polu Smooth Threshold kąt pomi�dzy ściankami, powyżej którego tafunkcja przestaje działać, ale wartość 89.5 stopnia zwykle jest odpowiednia.Zaznaczonaopcja Make Default spowoduje, że gdybyśmy jeszcze tworzyli jakieś obiekty, to stan-dardowo b�dą one miały nadany materiał  kubek  do chwili, gdy nie wprowadzimynowej nazwy materiału w tym oknie. 56 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 2.11.Nadanie nazwymateriału obiektowiRodzaje rzutowania mapWarto powierzchni� kubka wzbogacić jeszcze o jakieś napisy lub rysunki, cz�sto spoty-kane na tego typu przedmiotach.Owe urozmaicenia osiągniemy poprzez przypisanieodpowiedniego obrazka do obiektu kubka.W programie LightWave mamy do wyborupi�ć opcji rzutowania map:Planar (planarne)  stosowane do płaskich powierzchni;Cylindrical (cylindryczne)  wykorzystywane do powierzchni zbliżonych kształtemdo walca;Spherical (sferyczne)  do różnego rodzaju kul;Cubic (sześcienne)  stosowane do szybkiego nadania tekstury obiektom zbliżonymdo sześcianów;Front (projekcyjne)  rzutowanie przedniej projekcji;UV (tekstura UV)  może być użyte właściwie do każdego rodzaju obiektów,ale, niestety, jest również najbardziej skomplikowane i wymaga pewnej wiedzyod grafika.Z uwagi na fakt, że kubek w budowie najbardziej zbliżony jest do walca, wybierzemyrzutowanie cylindryczne.Gdybyśmy nadali obiektowi tylko jeden rodzaj materiału, naprzykład  kubek , to tekstury byłyby widoczne zarówno od jego strony zewn�trznej, jaki wewn�trznej, ponieważ nie możemy zdefiniować gł�bokości, na jaką ma si�gać mapa ten niepożądany efekt widoczny jest na rysunku 2.12 a. Rozdział 2.Kubek 57Rysunek 2.12 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •  

    Drogi uĹźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Å‚w w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.