[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Matrix zatem upraszcza Baudrillarda.Simulacra and Simulation słusznie lub nie głosi, że poza symulacją nie ma żadnego świata, zadnej podstawowej rzeczywistości, którą można by odzyskać.Rzeczywistość przeminęła.„Faktycznie nie jest to już rzeczywistość, bo żadne wyobrażenie już jej nie zawiera.Jest to kiper-rzeczywistość”[93].Zamysł Wachowskich w Matriksie bardziej przypomina dziewiętnastowieczną powieść romantyczną z podziałem na dwa światy: fałszywy świat pozorów, który przesłania lub ukrywa świat prawdziwy.Gdy rozwiejemy iluzję, znajdziemy się w prawdziwym świecie.Jest to stare rozróżnienie pomiędzy przejawem i rzeczywistością.Nie zgadzam się z Dino Fellugą, że Wachowscy chcą rozmazać w filmie granicę pomiędzy światem Matriksa i „prawdziwym światem”.To by niepotrzebnie zbijało z tropu widzów, z których część i tak już pogubiła się w tym filmie.Pomijając powrót do rzeczywistości w filmie, warto zaznaczyć, że mesjanistyczny podtekst także jest sprzeczny z pesymizmem Baudrillarda, który ogłosił zwycięstwo hiper-rzeczywistości.Nie ma żadnego powodu, żeby takiego myśliciela jak Baudrillard podnosić do rangi proroka ani żeby artysta musiał niewolniczo ulegać ideom jakiegoś teoretyka.Kiedy jednak film czyni aluzje do teoretyka, którego najwyraźniej rozumie opacznie i rozmyślnie upraszcza, traci nieco ze swojej intelektualnej godności.Jeden z krytyków napisał: „Kiedy film przyznaje, że jest tylko spektaklem, jestem gotów wyłączyć swój czujnik bezsensu i po prostu dobrze się bawić; ale kiedy udaje, że ma silną kognitywno-ideacyjną składową (cytując na przykład Baudrillarda), a ona jest niedowarzona i zepsuta, zaczynam syczeć”[94].Tak więc, mimo że Matrix bawi nas i zastanawia, zwłaszcza przez swoją wielką i szaloną metaforę fałszu „rzeczywistości”, zmuszony jestem uznać go za nieudaną próbę „intelektualnego filmu akcji”, gdzie spektakl czasami przeczy ideom, które głosi.ŹRÓDŁAKSIĄŻKIBaudrillard, Jean, America, translated by Chris Turner (London and New York: Verso, 1988).Baudrillard, Jean, Simulacra and Simulation translated by Sheila Faria Glaser (Ann Arbor: University of Michigan Press, 1994).Gibson, William, Neuromancer (New York: Ace 1984).Hayles, N.Katherine, How We Become Posthuman: Virtual Dobies in Cybernetics, Literature and Informatics (Chicago, The University of Chicago Press, 1999).Markley, Robert, „Introduction”, Virtual Realities and Their Discontents, Robert Markley, ed.(Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1996), pp.1-10.Poster, Mark, „Theorizing Virtual Reality: Baudrillard and Derrida”, Cyberspace Textuality: Computer Technology and Literary Theory, Marie-Laure Ryan, ed.(Bloomington: Indiana University Press, 1999), pp.42-60.ARTYKUŁYAnthony, Ted, „At the Movies: The Matrix”, Associated Press (March 30, 1999).Baudrillard, Jean, „Simulacra and Science Fiction” transl.By Arthur B.Evans, Science-Fiction Studies 18.3 (November, 1991), pp.309-313.Barnett, P.Chad, „Reviving Cyberpunk: (Re)Constructing the Subject and Mapping Cyberspace in the Wachowski Brother’s Film The Matrix”, Extrapolation 41.4 (Winter 2000), pp.359-374.Csicsery-Ronay Jr., Istvan, „The SF oi Theory: Baudrillard and Haraway”, Science-Fiction Studies 18.3 (November, 1991), pp.387-404.Covert, Collin, „Matrix mates science fiction and style”, Variety (September 24, 1999), pp.3E.„E-Files, The,”, Science-Fiction Studies 18.3 (July, 1999), pp.346-349.Gordon, Andrew, „Star Wars: A Myth for Our Time”, Literature/Film Quarterly 6.4 (Fall 1978), pp.314-326.Hoffman, Adina, „Matrix’s Shallow Profundities”, The Jerusalem Post, (July 19, 1999, Arts), pp.7.Jones, Kent, „Hollywood et la sage du numérique: A propos de Matrix et de La Menace fantome”, Cahiers de Cinema, 537 (July/August 1999), pp.36-39.Lavery, David, „From Cinespace to Cyberspace: Zionists and Agents, Realists and Gamers in The Matrix and ExistenZ”, Journal of Popular Film and Television 28.4 (Winter 2001), pp.150-157.Magid, Ron, „Techno Babel”, American Cinematographer 80.4 (April 1999), pp.46-48.Maslin, Janet, „The Reality Is All Virtual, and Densly Complicated”, The New York Times (March 31, 1999), p.E1.Mitchell, Elvis, „The Wachowski Brothers”, Esquire (March 2000), p.224.Newman, Kim, „Rubber Reality”, Sight and Sound 9.6 (June 1999), pp.8-9.Nichols, Peter M., „Home Video: More to Satisfy Matrix Mania”, The New York Times (November 9, 2001), p.E26.Porush, David, „Hacking the Brainstem: Postmodern Methaphysics and Stephenson’s Snow Crash”, Virtual Realities and Their Discontents, Robert Markley, ed.(Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1999), pp.107-141.Probst, Christopher, „Welcome to the Machine”, American Cinematographer 80.4 (April 1999), pp.32-36.Oinek, Slavoj, „The Desert of the Real”, In These Times (October 29, 2001), pp.25-27.WITRYNYMatrix Unfolded www.suspensionofdisbelief.com/matrix/faq.html.December 14, 2001.PETER B.LLOYDSPIĘCIA W MATRIKSIE… I JAK GO NAPRAWIĆDlaczego właściwie bohaterowie musza dostawać się do Matriksa przez sieć telefoniczną (która przecież nie istnieje)? Co dzieje się naprawdę, gdy Neo bierze czerwoną pigułkę (która również nie istnieje)? Skąd Matrix wie, jak smakuje pieczony kurczak? Technolog i filozof Peter Lloyd odpowiada na te i inne pytania.Jak wykazują eseje zebrane w tej książce, bracia Wachowscy chcą, żeby Matrix oddziaływał na wielu poziomach.Starannie opracowali filozoficzne odniesienia, religijne symbole i spekulacje naukowe w swoim filmie.Pozostało jednak kilka zagadek, które wydają się nie mieć sensu lub być w sprzeczności z prawami nauki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]