[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.przyp.111) oraz prac z zakresu aksjologu, zwłaszcza estetyki.Po okresie łączenia postawy to-mistycznej (w duchu tomizmu egzystencjalnego) z fenomenologią w typie Ingardena, wszedł wfazę fenomenologii dialektycznej", wią\ąc dialektykę heglowskiej proweniencji z elementamiplatonizmu.Z ostatnich prac W.Stró\ewskiego: Byt i nic są tym samym".Próby interpretacji, w:Zawierzyć człowiekowi.Ks.J.Tischnerowi na sześćdziesiąte urodziny, Kraków 1991, s.167-184;Doświadczenie bytu - doświadczenie istnienia, KwF 24 (1996) 1, 19-30; Aksjologiczna strukturaczłowieka, KwF 26 (1998) 4, 21-46.213Polemiki Tischnera i z Tischnerem publikowane były głównie na łamach Znaku" i Ty-godnika Powszechnego".Zob. Znak" 29 (1977) 477 n.Zob.te\: V.P o s s e n t i, Józef Tischner -kontestator tomizmu, ZN KUL 27 (1984) 3, 69-77.214Marksizm a teoria osobowości, Znak" 28 (1976) 651-668; Polski kształt dialogu,Pary\ 1981.215Oprócz pozycji podanych w przypisach 175 i 203 zob.; A.B.S t ę p i e ń, O staniefilozofii tomistycznej w Polsce, w: W nurcie zagadnień posoborowych, t.II, Warszawa 1968, s.97-126; t e n \ e , Filozofia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (1918 -1968), Znak" 20 (1968)1195-1213 (uzupełnienia: s.1619); t e n \ e , Filozofia chrześcijańska po Soborze (Informacje),w: Posoborowe publikacje teologiczne w Polsce, Warszawa 1969, s.7-16; M.G o g a c z, Z dzie-jów historii filozofii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (1918-1966), RF 16 (1968) 1, 177-190; t e n \ e , Filozofia chrześcijańska w Polsce Odrodzonej (1918-1968), SPhCh 5 (1969) 2, 49-77; t e n \ e, Tomizm w polskich środowiskach uniwersyteckich XX wieku, w: Studia z dziejów myśliświętego Tomasza z Akwinu, Lublin 1978, s.335-350; Dwudziestolecie Wydziału FilozoficznegoKUL, RF 20 (1972) 1, 145-162; E.W o 1 i c k a, Studium filozofii teoretycznej na KatolickimUniwersytecie Lubelskim w latach 1968-1972, RF 21 (1973) 1, 94-106; W kręgu filozofii281tów Morawskiego i Nuckowskiego - nastąpili: wybitny mediewista i pioniertomistycznej filozofii dziejów ks.K.Michalski ( 1947) oraz (m.in.) ks.ks.S.Kobyłecki ( 1939), S.L.Skibiniewski ( 1942), P.Chojnacki ( 1969), M.Klepacz ( 1967), J.Stępa ( 1959), K.Kowalski 1972); trzej ostatni po IIwojnie światowej zostali biskupami.Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim(zało\onym w 1918 r.) filozofią zajmowali się - między innymi - ks.I.Radzi-szewski ( 1922, pierwszy rektor KUL), B.Rutkiewicz ( 1933), J.WoronieckiOP ( 1949, rektor KUL, oddziałał m.in.na uformowanie polskiej terminologiietycznej), ks.J.Pastuszka ( 1989, zajmujący się głównie psychologią).Wśródwymienionych przewa\ała orientacja lowańska.Tomizm (esencjalizujący) zaugustynizmem łączył Pastuszka.Orientację augustyńską wyraznie prezentowałks.F.Sawicki ( 1952).Na III Polskim Zjezdzie Filozoficznym (1936) wKrakowie J.F.Drewnowski ( 1978), ks.J.Salamucha ( 1944) i I.M.Bo-cheński OP ( 1995) - przy poparciu J.Aukasiewicza i pod protektoratemMichalskiego - rzucili hasło odnowienia i unaukowienia filozofii i teologiitomistycznej za pomocą współczesnych narzędzi logicznych216.Ta inicjatywa,poparta konkretnymi próbami, była nowością nie tylko w Polsce.Zamierzenia tejgrupy (zwanej niekiedy Kołem Krakowskim") częściowo podjęto po II wojnieświatowej na KUL.Tomistyczną filozofią prawa zajmował się m.in.Cz.Martyniak ( 1939).Po 1945 r.zaznacza się w Polsce stopniowy, lecz wyrazny rozwój filozofiitomistycznej.Głównym jej ośrodkiem staje się Wydział Filozoficzny KUL,któremu towarzyszy (od 1954 r.) Wydział Filozoficzny ATK.W zakresie zainte-resowań polskich tomistów znalazły się wszystkie tradycyjne dziedziny filozo-ficzne, a tak\e dziedziny pokrewne.Tomizm wystąpił w trzech odmianach:tradycyjnej (główny przedstawiciel: ks.S.Adamczyk, 1971), lowańskiej(przede wszystkim: ks.K.Kłósak, f 1982) oraz egzystencjalnej (inicjatorzy: M.A.Krąpiec OP i S.Swie\awski).Wśród filozofów działających na KULdominuje ta ostatnia, poprzez uczniów Krąpca i Swie\awskiego wpływa te\ nainne środowiska tomistyczne.Niektórzy zwolennicy tej orientacji nawiązują -dyskusyjnie lub współpracująco - do filozofii analitycznej i fenomenologii.Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, śycie i Myśl" 1978, 11, 21-72; A.B.S t ę p i e ń, Rola ks.prof.S.Kamińskiego w rozwoju środowiska filozoficznego KUL, w: Zadania filozofii we współ-czesnej kulturze, pod red.Z.J
[ Pobierz całość w formacie PDF ]