[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Podczas edycji rysunku można rozdzielić wybrane powierzchnie pogłębione albonawet całkowicie je usunąć.Zaznaczanie głębi wektorowychMożna zaznaczyć całą głębię wektorową, obiekt sterujący (oryginalny),powierzchnie pogłębione lub powierzchnie fazowane.Można zaznaczyć całągłębię wektorową,obiekt sterujący(żółty), powierzchniepogłębione(czerwone) lubpowierzchniefazowane(jasnofioletowe).Aby zaznaczyć całą głębię wektorową:1 Uaktywnij narzędzie Wskaznik.2 Kliknij dowolną z pogłębionych powierzchni.Aby zaznaczyć obiekt sterujący głębi wektorowej:1 Uaktywnij narzędzie Wskaznik.2 Kliknij obiekt sterujący.Aby zaznaczyć powierzchnię pogłębioną:1 Uaktywnij narzędzie Wskaznik.2 Naciśnij i przytrzymaj klawisz CTRL, a następnie kliknij powierzchniępogłębioną.Aby zaznaczyć powierzchnię fazowaną:1 Uaktywnij narzędzie Wskaznik.2 Naciśnij i przytrzymaj klawisz CTRL, a następnie kliknij powierzchnięfazowaną.Tworzenie efektów specjalnych 511 Aby zaznaczać części składowe głębi, należy ją najpierw rozdzielić.Więcejinformacji na ten temat można znalezć w sekcji Rozdzielanie głębiwektorowych na stronie 516.Zmiana kształtu obiektu sterującego głębiMożna zmienić kształt obiektu sterującego głębi wektorowej.Aby zmienić kształt obiektu sterującego głębi:1 Otwórz paletę wysuwaną Edycja kształtu , a następnie uaktywnij narzędzie Kształt.2 Zaznacz obiekt sterujący.3 Zmień kształt obiektu, klikając i przeciągając jego węzły.Po zwolnieniu przycisku myszy pogłębione powierzchnie obiektu zmieniąwygląd i będą odzwierciedlać wprowadzone zmiany.W niektórych sytuacjach nie można użyć narzędzia Kształt do edycji obiektusterującego.Nie można na przykład edytować obiektu poddanego efektowigłębi perspektywicznej, który został obrócony za pomocą narzędzi z paskawłaściwości, ani obiektów poddanych efektowi głębi i zmienionych następnieza pomocą polecenia Dodaj perspektywę lub poprzez zastosowanieobwiedni.W takich wypadkach przed zmianą kształtu obiektu sterującegonależy usunąć zastosowane wcześniej efekty.Więcej informacji na ten tematmożna znalezć w sekcji Rysowanie i zmiana kształtów obiektów na stronie93.Aby sformatować tekst, do którego zastosowano efekt głębi, można skorzystaćz elementów sterujących wyświetlonych w oknie Formatuj tekst.Dwukrotnekliknięcie jednego z węzłów tekstu za pomocą narzędzia Kształt umożliwiaotwarcie tego okna.512 CorelDRAW: Rozdział 10Określanie głębokości głębi wektorowejMożna zmodyfikować głębokość głębi wektorowej.Określanie głębokościgłębi wektorowej.Aby określić głębokość głębi wektorowej:1 Zaznacz głębię za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Wpisz odpowiednią wartość w polu Głębokość na pasku właściwości.3 Naciśnij klawisz ENTER.Obracanie głębi wektorowychMożna obrócić głębię wektorową, określając precyzyjnie parametry obrotu.Obracanie głębiwektorowej.Aby obrócić głębię wektorową:1 Zaznacz głębię za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Naciśnij przycisk Obrót głębi na pasku właściwości.3 Aby obrócić głębię względem osi X, wpisz odpowiednią wartość w polu Procent obrotu wokół osi X.Tworzenie efektów specjalnych 5134 Aby obrócić głębię względem osi Y, wpisz odpowiednią wartość w polu Procent obrotu wokół osi Y.5 Aby obrócić głębię względem osi Z, wpisz odpowiednią wartość w polu Procent obrotu wokół osi Z.Obrotu nie stosuje się do głębi typu Przód równolegle i Tył równolegle.Zmiana typu głębiAby zmodyfikować punkt zbiegu powierzchni pogłębionych, można zmienić typgłębi wektorowej.Aby zmienić typ głębi:1 Zaznacz głębię za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Z listy Typ głębi na pasku właściwości wybierz odpowiedni typ głębi.Punkt zbiegu dla głębi typu Przód równolegle i Tył równolegle znajduje sięw nieskończoności, dlatego ich powierzchnie pogłębione nigdy nie osiągnązbieżności.Przesuwanie punktu zbiegu głębiPrzesunięcie punktu zbiegu umożliwia zmianę głębokości w głębi równoległeji określenie perspektywy w głębi perspektywicznej.Aby przesunąć punkt zbiegu głębi:1 Zaznacz głębię za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Wpisz współrzędne poziome i pionowe (względem punktu 0,0 na linijkach)w polach Współrzędne punktu zbiegu na pasku właściwości.Blokowanie punktu zbiegu głębiPunkt zbiegu głębi wektorowej można przymocować do strony lub do obiektusterującego.514 CorelDRAW: Rozdział 10Aby zablokować punkt zbiegu głębi:1 Zaznacz głębię, klikając jedną z jej powierzchni za pomocą narzędzia Wskaznik.2 Z listy Właściwości punktu zbiegu na pasku właściwości wybierz jednąz następujących pozycji: PZ do obiektu , PZ do strony.Domyślnie wszystkie nowe głębie używają ustawienia PZ do obiektu.Kopiowanie i współdzielenie punktów zbieguMożna skopiować punkt zbiegu do innego obiektu, a także wykorzystać ten sampunkt zbiegu w wielu głębiach.Współdzieleniepunktów zbiegu głębiwektorowej.Aby skopiować punkt zbiegu jednej głębi do drugiej:1 Za pomocą narzędzia Wskaznik zaznacz głębię, do której chcesz skopiowaćpunkt zbiegu.2 Z listy Właściwości punktu zbiegu na pasku właściwości wybierz pozycję Kopiuj PZ z.3 Zaznacz obiekt poddany efektowi głębi, z którego chcesz skopiować punktzbiegu.Oba punkty zbiegu mogą być edytowane niezależnie.Tworzenie efektów specjalnych 515Aby głębie współdzieliły punkt zbiegu:1 Za pomocą narzędzia Wskaznik zaznacz punkt zbiegu głębi, który chceszzmienić
[ Pobierz całość w formacie PDF ]