X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.waip.com.pl B.Niemierko, Kształcenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, � by WAiP 2007Rozdział 8.Kształcenie grupowe264wiczenia1.Wróć myślą do swojej  klasy (grupy klasowej uczniów) ze szkoły średniej.Jaka była jej struktura (wewnętrzny podział na mniejsze  grupy wsparcia )? Costanowiło o jej sile? Jaki był jej stosunek do obowiązków szkolnych?2.Pomyśl o znanej ci  grupie chorej (np.pseudokibiców sportowych).Jakiesą jej cele (a) deklarowane, (b) rzeczywiste? Czy występuje wewnątrz niej rywali-zacja? Czy występują stereotypy, a jeśli tak, to czemu służą? Co stanowi o atrak-cyjności grupy dla członków?3.Podaj przykład myślenia grupowego, któremu wszyscy ulegli, co dopro-wadziło grupę (rodzinną, szkolną, zawodową) do błędnej decyzji.Jak przebiegałproces podejmowania tej decyzji? Jakie były przyczyny (a) pierwotnego optymi-zmu, (b) porażki?4.Przejrzyj wykazy metod kształcenia zawarte w tab.38 i 40.Wybierz potrzy metody, które odpowiadałyby ci najbardziej (a) jako uczniowi gimnazjum,(b) jako nauczycielce (nauczycielowi).Co powiesz o różnicach między metodamiwybranymi jako (a) i (b)?5 (zaawansowane).Podaj przykład edukacji (przedmiotu szkolnego lub aka-demickiego, kursu zawodowego, aktywności kulturalnej), w której społeczneuczenie się ma przewagę nad uczeniem się indywidualnym.Co wpływa na tęprzewagę? Jaką rolę odgrywa przywódca grupy? Jak został wybrany?6 (zaawansowane).Wybierz jedną osobę spośród swoich bliskich przyjaciół.Co ją odróżnia od otoczenia (pod względem stałych cech zachowania)? Czy te właś-ciwości mogą być pochodną obyczajów w jej byłej grupie szkolnej? Czy nauczycielemogli mieć wpływ na te obyczaje? Sformułuj użyteczne wnioski pedagogiczne.7 (zaawansowane).Do gry dydaktycznej Przedmiotowy system metod kształ-cenia podzielcie się na dwa kilkuosobowe zespoły.W każdym zespole ustalcie(w możliwie demokratyczny sposób) listy metod (a) kształcenia indywidualne-go i (b) kształcenia grupowego  według ich przydatności w wybranym przed-miocie szkolnym na wybranym szczeblu szkoły (szkoła podstawowa  gimna-zjum  liceum).Przyporządkujcie liczby od 9 do 1 kolejnym metodom na każdejz list.Niech obydwa zespoły ujawnią swój przedmiot i szczebel szkoły, a następ-nie próbują  trafić w metody wybrane przez przeciwnika, za co otrzymają odniego przypisane tym metodom liczby punktów.Zespoły oddają na zmianę popięć  strzałów , a każdemu z nich powinien towarzyszyć krótki komentarz (uza-sadnienie wysokiej lub niskiej pozycji metody) z obydwu stron.Wygrywa zespół,który zdobędzie więcej punktów, a obydwa przedmiotowe systemy metod kształ-cenia podlegają ogólnej dyskusji i ocenie.8 (zaawansowane).Z dobrze ci znanego przedmiotu szkolnego wybierztemat, który może być zrealizowany jako dwutygodniowy projekt badawczy. B.Niemierko, Kształcenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, � by WAiP 2007Zalecenia265Przedstaw w punktach kolejne działania (a) uczniów i (b) nauczyciela.Zaplanujdwugodzinną zbiorową prezentację wyników badania.Co (lub kto) może ucz-niom pomóc w tym projekcie badawczym? Co może im przeszkodzić? Jak (we-dług jakich kryteriów) ocenisz wyniki projektu?ZaleceniaTAK1.Stosuj indywidualne i grupowe metody na zmianę, najlepiej w układzieSZS (samodzielnie  zespołowo  samodzielnie).Praca grupowa jest dzwigniąuspołecznienia uczniów, a ich praca indywidualna zwiększy skuteczność pracygrupowej i utrwali wyniki.2.Dbaj o zdrowie grupy klasowej uczniów! Stawiaj jej zadania na miarę siłi ambicji, przeżywaj jej sukces.Pozwól jej na samodzielny wybór przywódców.Nawiążcie przyjazne stosunki z innymi grupami klasowymi (oddziałami).3.Traktuj społeczne uczenie się jako podstawowe i autentyczne dla two-ich uczniów.Niech wzory przenikają od ucznia do ucznia, ale bez wskazywaniaprzez ciebie, kto od kogo ma się uczyć, bo spontaniczność społecznego uczeniasię jest jego największą zaletą.4.Pomagaj tworzyć klasowe dobre obyczaje [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •  

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.