[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Integralność metodologiczna ma być cechąsocjologii w Szkołach Jańskiego432.Na szczególną uwagę zasługuje program autorski (przedmiot) na studiach socjo-logicznych o nazwie „kompetencje społeczne”.Jest to wybór zagadnień psychologicz-nych, socjologicznych i pedagogicznych, które mogą pomóc w rozumieniu zachowańludzkich i kierowaniu nimi.Uwzględniono zatem treści pomocne socjologowi w jegoedukacji akademickiej i samoedukacji w zakresie społecznego, osobistego i zawodowe-go wymiaru osobowości.Przy takim wyborze zagadnień miano na względzie misjęSzkoły Wyższej im.B.Jańskiego.Omawiany przedmiot ma do spełnienia dwa ważne429 O nowo otwartym kierunku socjologii.Z Profesorem Leszkiem Korporowiczem, Prorektorem Wy szej Szko y Zarz dzania i Przedsi biorczo ci im.Bogdana Ja skiego w Warszawie, rozmawia Dariusz Pi tka, [w:] „Emaus”, nr 2/2001, s.26.430 Pos annictwo socjologii.Mowa prof.dr hab.Andrzeja Kojdera, dziekana Wydzia u Nauk Spo ecznych na inauguracji studiów socjologicznych w Wy szej Szkole Zarz dzania i Przedsi biorczo ci im.Bogdana Ja skiego w Warszawie (16.03.2001), [w:] „ZiE”, nr 2/2001, s.219.431 O nowo otwartym kierunku socjologii., dz.cyt., s.26-27.432 TAMŻE, s.27.Rozdział IV.Edukacja w Szkole Wyższej im.Bogdana Jańskiego109zadania: po pierwsze, spełnić wobec słuchaczy funkcję poznawczą, zapoznając z wy-branymi zagadnieniami na temat cech ludzkich, pomocnych w społecznym funkcjono-waniu, a po drugie, przedmiot ten ma spełniać funkcję praktyczną, ponieważ treściomawiane w toku zajęć mają odegrać ważną rolę w samodzielnym kształtowaniu umie-jętności (kompetencji) społecznych studentów socjologii433.Przy założeniu, że przez kompetencje społeczne rozumie się „te osobiste warunki fizyczne, sprawności, zdolno-ści, umiejętności, wiedzę, postawy, doświadczenia, cechy charakteru, które ujawniają się w postępowaniu jednostki i które przez społeczne otoczenie są postrzegane jakoużyteczne oraz stwarzające szansę na skuteczne realizowanie obranych celów i dobrefunkcjonowanie w życiu osobistym, rodzinnym, wspólnotowym, zawodowym” 434.Obecnie kierunek: socjologia można studiować w Warszawie, na wydziale naukspołecznych (specjalności: socjologia empiryczna, praca socjalna); na wydziale zamiejscowym w Chełmie (specjalności: socjologia ogólna, opieka socjalna); na wydzialezamiejscowym w Krakowie (specjalności: socjologia empiryczna, socjologia rodziny,praca socjalna); na wydziale zamiejscowym w Opolu, oraz w Wyższej Szkole Zarzą-dzania i Przedsiębiorczości im.Bogdana Jańskiego w Łomży.Dokładnie w rok od uruchomienia socjologii, rozpoczęto edukację na kolejnymważnym kierunku – politologii (od drugiego semestru roku akademickiego 2001/2002).Celem studiów politologicznych w Szkole Wyższej im.Bogdana Jańskiego jest wykształcenie specjalistów z zakresu politologii, posiadających odpowiednią wiedzęi umiejętności z zakresu zagadnień prawnych, ustrojowych, stosunków międzynarodo-wych i integracji europejskiej, a także socjologii i marketingu politycznego.Politologię można studiować: w Warszawie na wydziale nauk społecznych (specjalności: sprawymiędzynarodowe, dziennikarstwo obywatelskie) oraz na wydziale zamiejscowymw Krakowie (specjalności: integracja w Unii Europejskiej, marketing polityczny, samo-rządność terytorialna, sprawy międzynarodowe)435.W sposób szczególny z misją szkoły wydaje się łączyć specjalność „sprawymiędzynarodowe” na kierunku politologia.Program ten ma kształtować u studentówpostawę takiego patriotyzmu, który łączy dumę z polskiej i lokalnej tożsamościz otwartością na świat, oraz rozumienie powszechnej i europejskiej misji Kościoła katolickiego ze szczególnym uwzględnieniem nauczania Jana Pawła II.Absolwent powinien433 W.SROCZYŃSKI, Kompetencje spo eczne jako przedmiot studiów socjologia, [w:] „ZiE”, nr 2/2002, s.101-102.434 TAMŻE, s.118.435 http://www.janski.edu.pl/edukacja/index.html#sst (10.12.2005).Rozdział IV.Edukacja w Szkole Wyższej im.Bogdana Jańskiego110łączyć teoretyczną wiedzę na temat stosunków międzynarodowych, gospodarki świato-wej, Unii Europejskiej, NATO i innych spraw globalnych nie tylko z postawa patriotyzmu narodowego i lokalnego, ale przede wszystkim z umiejętnością zastosowaniazdobytej wiedzy w praktyce436.W roku akademickim 2004/2005 wydział nauk społecznych w Warszawiei wydział zamiejscowy w Krakowie rozpoczęły kształcenie na kierunku: pedagogika(specjalności: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, praca edukacyjno-opiekuńczaz dzieckiem).Wprowadzenie tego kierunku studiów motywowane jest chęcią bardziejwszechstronnego kształcenia kadr dla instytucji wychowawczych, opiekuńczychi społecznych.Stąd też program studiów wypełniając minima programowe, odznaczasię pewną oryginalnością w porównaniu z programami tradycyjnymi437
[ Pobierz całość w formacie PDF ]