[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wtedy inicjatywę przejął Jezus: On zaczął pytać.Pierwsze pytanie brzmiało: Jakmożna twierdzić, że Mesjasz jest synem Dawida.Przecież sam Dawid nazywa Mesjasza swoimPanem.Wszyscy trzej synoptycy (zob.Mt 22,42 46 z komentarzem wyżej, s.136; Mk 12,3537) zanotowali pytanie Jezusa, wszyscy pozostawili je bez odpowiedzi, ale u wszystkichsamorzutnie nasuwa się tylko taka odpowiedz: Mesjasz jest Synem nie ludzkim, lecz Bożym.OSTRZE%7łENIE PRZED UCZONYMI W PIZMIE (20,45 47)45Gdy cały lud się przysłuchiwał, rzekł do swoich uczniów: 46 Strzeżcie się uczonych wPiśmie, którzy z upodobaniem chodzą w powłóczystych szatach, lubią pozdrowienia na rynku,pierwsze krzesła w synagogach i zaszczytne miejsca na ucztach.47 Objadają oni domy wdów i dlapozoru długo się modlą.Ci tym surowszy dostaną wyrok.45 47.Następne z kolei wystąpienie Jezusa skierowane jest zdecydowanie przeciwkofaryzeuszom.Była to przestroga przed uczonymi w Piśmie, którzy swą obłudną pobożnościąwprowadzali w błąd prostych ludzi, wyłudzając ostatni grosz nawet od wdów przysłowiowozasługujących na wsparcie, a nie na wyzysk.W referowaniu tej przestrogi Aukasz trzyma sięwiernie Marka, odchodząc razem z nim od tradycji reprezentowanej przez Mateusza, u któregoznajduje się w tym miejscu, jak wiadomo, długa, pełna grozy mowa przeciwko uczonym wPiśmie i faryzeuszom (Mt 23,1 36).WDOWI GROSZ (21,1 4)21 1 Podniósłszy oczy, zobaczył, jak bogaci wrzucali swe ofiary do skarbony.2 Zobaczył też,jak pewna uboga wdowa wrzuciła tam dwa pieniążki, 3 i rzekł: Prawdziwie powiadam wam: Tauboga wdowa wrzuciła więcej niż wszyscy inni.4 Wszyscy bowiem wrzucali na ofiarę Bogu z tego,co im zbywało; ta zaś z niedostatku swego wrzuciła wszystko, co miała na utrzymanie.1 4.Występująca w tej przestrodze wzmianka o wdowach była spowodowana, być może,tym, co się działo w obecności Jezusa i Jego uczniów: oto widziano, jak ludzie zamożniprzychodzili i wrzucali pewnie dość duże ofiary do skarbony świątynnej.Lecz na pochwałęJezusa zasłużyli sobie nie oni, tylko uboga wdowa, która podeszła i złożyła w ofierze dwapieniążki, nie przedstawiające wielkiej wartości, lecz stanowiące cały jej majątek.Daławszystko, co miała, a nie tylko to, co jej zbywało, jak owym bogaczom.Całkowicie zaufałaBogu i Jego dobroci w przekonaniu, że Bóg nie opuści jej w potrzebie (por.Mk 12,41 44).MOWA O ZBURZENIU JEROZOLIMY I PRZYJZCIUCHRYSTUSAZNISZCZENIE ZWITYNI (21,5 7)5Gdy niektórzy mówili o świątyni, że jest przyozdobiona pięknymi kamieniami i darami,powiedział: 6 Przyjdzie czas, kiedy z tego, na co patrzycie, nie zostanie kamień na kamieniu, któryby nie był zwalony.7 Zapytali Go: Nauczycielu, kiedy to nastąpi? I jaki będzie znak, gdy to siędziać zacznie?5 7.Zapowiedz zburzenia świątyni jerozolimskiej zreferował Aukasz tak jak Marek(13,1 4), nieznacznie tylko skracając i gładząc literacko wersję autora drugiej Ewangelii.Wizja zniszczenia świątyni została spowodowana podziwem uczniów dla cennego materiału isamej konstrukcji świątyni.Przyjdzie czas, kiedy ani z tej świątyni, ani z całego miasta niepozostanie kamień na kamieniu.POCZTEK BOLEZCI (21,8 11)8Jezus odpowiedział: Strzeżcie się, żeby was nie zwiedziono.Wielu bowiem przyjdzie podmoim imieniem i będą mówić: To ja jestem oraz: Nadszedł czas.Nie podążajcie za nimi! 9 I nietrwóżcie się, gdy posłyszycie o wojnach i przewrotach.To najpierw musi się stać, ale nie zaraznastąpi koniec.10 Wtedy mówił do nich: Powstanie naród przeciw narodowi i królestwo przeciwkrólestwu.11 Wystąpią silne trzęsienia ziemi, a miejscami głód i zaraza; ukażą się strasznezjawiska i wielkie znaki na niebie.8 11.Wizja zniszczenia Jerozolimy w nauczaniu Jezusa kojarzy się zazwyczaj zcierpieniami, jakie miały poprzedzać koniec świata.Ten zaś kres stanowił niejako jednowydarzenie w połączeniu z ponownym przyjściem Jezusa.O zjawach i znakach na niebie nicdokładniejszego niestety nie można powiedzieć.Niektórzy sądzą, że Aukasz czyni tu aluzję dotekstu z 2 Mch 5,2n: Ukazywali się biegnący w powietrzu jezdzcy ubrani w szaty haftowanezłotem i uzbrojone wojsko, podzielone na kohorty, oddziały jezdzców w bojowym szyku&PRZEZLADOWANIE UCZNIW (21,12 19)12Lecz przed tym wszystkim podniosą na was ręce i będą was prześladować.Wydadzą wasdo synagog i do więzień oraz z powodu mojego imienia wlec was będą przed królów inamiestników.13 Będzie to dla was sposobność do składania świadectwa.14 Postanówcie sobie wsercu nie obmyślać naprzód swej obrony.15 Ja bowiem dam wam wymowę i mądrość, której żadenz waszych prześladowców nie będzie mógł się oprzeć ani sprzeciwić.16 A wydawać was będąnawet rodzice i bracia, krewni i przyjaciele i niektórych z was o śmierć przyprawią.17 I z powodumojego imienia będziecie w nienawiści u wszystkich.18 Ale włos z głowy wam nie spadnie.19 Przezswoją wytrwałość ocalicie wasze życie.12 19.Tradycję tę w sposób jednolity przekazali wszyscy trzej synoptycy (Mt 24,9 14 zob.komentarz, wyżej, s.141; Mk 13,9 13), uwydatniając zwłaszcza prześladowania, jakiespadną na uczniów Jezusa za to tylko, że będą głosić Ewangelię.Lecz im przede wszystkimobiecuje Jezus szczególną pomoc swoją i nagrodę w życiu przyszłym.ZNAKI ZAPOWIADAJCE ZBURZENIE JEROZOLIMY (21,2024)20Skoro zaś ujrzycie Jeruzalem otoczone przez wojska, wtedy wiedzcie, że jegospustoszenie jest bliskie.21 Wtedy ci, którzy będą w Judei, niech uciekają w góry; ci, którzy są wmieście, niech z niego uchodzą, a ci, co po wsiach, niech do niego nie wchodzą.22 Będzie tobowiem czas pomsty, aby spełniło się wszystko, co jest napisane.23 Biada brzemiennym ikarmiącym w owe dni! Nastanie bowiem wielki ucisk na ziemi i gniew na ten naród: 24 jedni polegnąod miecza, a drugich zapędzą w niewolę między wszystkie narody.A Jeruzalem będzie deptaneprzez pogan (Za 12,3 LXX), aż czasy pogan się wypełnią.20 21.W opisie samego oblężenia Jerozolimy na wstępie Aukasz jest niecodokładniejszy od Mateusza (24,15 22) i Marka (13,14 32)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]