[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Efekt powyższych czynnoÅ›ci widać na rysunku 2.10.Rysunek 2.10.Pozycjonowanie uchawzglÄ™dem kubka RozdziaÅ‚ 2.Kubek 55Jeżeli podczas przesuwania ucha posÅ‚użyliÅ›my si¹ oknem Numeric (n), to musimy do-datkowo nacisnąć przycisk Apply, aby operacja zostaÅ‚a dodana do obiektu.Przycisk Apply w oknie Numeric (n) jedynie dodaje do obiektu modyfikacje, jakie wprowadzana jego siatce dane narz¹dzie.Można si¹ o tym Å‚atwo przekonać, kilkakrotnie używajÄ…cprzycisku Apply  w efekcie kolejne modyfikacje b¹dÄ… si¹ sumować.Natomiast, aby ostateczniezatwierdzić danÄ… modyfikacj¹, należy wybrać opcj¹ Modes/Deselect Tool (Make) (Enter).PorzÄ…dkowanie warstw z obiektami i krzywymiZanim przejdziemy do dalszych czynnoÅ›ci, zwiÄ…zanych z pracÄ… nad obiektami, uprzÄ…tnij-my nieco zawartość warstw pliku obiektu i zachowajmy sam obiekt.Aktualnie w war-stwie 1.znajduje si¹ kubek, w 2. Å›cieżki dla ucha, w 3. ucho i w 6. poÅ‚owicznyobrys kubka.Proponuj¹, aby wszystkie obiekty majÄ…ce Å›cianki, czyli te, które wykorzy-stamy w module Layout, zgromadzić w pierwszych warstwach, natomiast Å›cieżki,z których już skorzystaliÅ›my, w warstwach 6.i 7.Wi¹c przejdzmy do warstwy 2., wy-tnijmy jej zawartość poleceniem Cut (x), uaktywnijmy warstw¹ 7.i tam jÄ… wklejmy zapomocÄ… funkcji Paste (v).T¹ samÄ… procedur¹ powtórzmy wzgl¹dem warstwy 3.i wklej-my ucho do warstwy 2.Obecnie mamy już uporzÄ…dkowanÄ… zawartość poszczególnychwarstw i od tej pory jedynie dwie pierwsze z nich b¹dÄ… nas interesować.Warto równieżzachować wynik naszej dotychczasowej pracy  korzystamy z polecenia File/SaveObject As (S) i w polu File Name otwartego okna wpisujemy nazw¹, na przykÅ‚ad  Ku-bek (rozszerzenie.lwo zostanie dodane automatycznie).Nadawanie materiałówPrzydaÅ‚oby si¹ jeszcze nadać obiektom jakieÅ› materiaÅ‚y  co prawda domyÅ›lnie każdyz tworzonych elementów ma przydzielany materiaÅ‚ Default, ale jest to jedynie rozwiÄ…-zanie tymczasowe i pr¹dzej czy pózniej trzeba je zastÄ…pić.Załóżmy, że kubek i jegoucho majÄ… takÄ… samÄ… charakterystyk¹ powierzchni, wi¹c można im nadać ten sam mate-riaÅ‚.Aby zrobić to najszybciej, wystarczy jednoczeÅ›nie uaktywnić warstwy 1.i 2.(przytrzymujÄ…c Shift i klikajÄ…c lewym klawiszem myszy w górne cz¹Å›ci ich symboli),a nast¹pnie skorzystać z polecenia Detail/[Polygons] Surface (q) i w nowo otwartymoknie w polu Name wpisać nazw¹ materiaÅ‚u, na przykÅ‚ad  kubek , tak jak przedstawiato rysunek 2.11.W dolnej cz¹Å›ci okna znajduje si¹ funkcja wygÅ‚adzania Å›cianek Smoothing, którÄ… powinniÅ›my wÅ‚Ä…czyć, gdyż w przeciwnym razie, aby uzyskać gÅ‚adkÄ…powierzchni¹, musielibyÅ›my zbudować obiekt o nieskoÅ„czonej g¹stoÅ›ci siatki.Możnateż zdefiniować w polu Smooth Threshold kÄ…t pomi¹dzy Å›ciankami, powyżej którego tafunkcja przestaje dziaÅ‚ać, ale wartość 89.5 stopnia zwykle jest odpowiednia.Zaznaczonaopcja Make Default spowoduje, że gdybyÅ›my jeszcze tworzyli jakieÅ› obiekty, to stan-dardowo b¹dÄ… one miaÅ‚y nadany materiaÅ‚  kubek  do chwili, gdy nie wprowadzimynowej nazwy materiaÅ‚u w tym oknie. 56 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 2.11.Nadanie nazwymateriaÅ‚u obiektowiRodzaje rzutowania mapWarto powierzchni¹ kubka wzbogacić jeszcze o jakieÅ› napisy lub rysunki, cz¹sto spoty-kane na tego typu przedmiotach.Owe urozmaicenia osiÄ…gniemy poprzez przypisanieodpowiedniego obrazka do obiektu kubka.W programie LightWave mamy do wyborupi¹ć opcji rzutowania map:Planar (planarne)  stosowane do pÅ‚askich powierzchni;Cylindrical (cylindryczne)  wykorzystywane do powierzchni zbliżonych ksztaÅ‚temdo walca;Spherical (sferyczne)  do różnego rodzaju kul;Cubic (szeÅ›cienne)  stosowane do szybkiego nadania tekstury obiektom zbliżonymdo szeÅ›cianów;Front (projekcyjne)  rzutowanie przedniej projekcji;UV (tekstura UV)  może być użyte wÅ‚aÅ›ciwie do każdego rodzaju obiektów,ale, niestety, jest również najbardziej skomplikowane i wymaga pewnej wiedzyod grafika.Z uwagi na fakt, że kubek w budowie najbardziej zbliżony jest do walca, wybierzemyrzutowanie cylindryczne.GdybyÅ›my nadali obiektowi tylko jeden rodzaj materiaÅ‚u, naprzykÅ‚ad  kubek , to tekstury byÅ‚yby widoczne zarówno od jego strony zewn¹trznej, jaki wewn¹trznej, ponieważ nie możemy zdefiniować gÅ‚¹bokoÅ›ci, na jakÄ… ma si¹gać mapa ten niepożądany efekt widoczny jest na rysunku 2.12 a. RozdziaÅ‚ 2.Kubek 57Rysunek 2.12 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • higrostat.htw.pl
  •